Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów
REKLAMA
REKLAMA
Z dniem 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Tekst ogłoszony został 24 czerwca, a jego vacatio legis kończy się w wigilię Bożego Narodzenia. Teoretycznie wydaje się, że wprowadzone zapisy będą korzystne dla konsumentów, jednak na pewno na początku nie będzie łatwo.
REKLAMA
Zobacz również: Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014
Zmiany w sklepach internetowych
Największe zmiany dotkną właścicieli sklepów internetowych i jak wykazały badania wykonane w październiku 2014 roku przez portal praktycy.com dla rzetelnyregulamin.pl to właśnie one są najmniej przygotowane na zmianę obowiązującego prawa. Chociaż większość z nich wie o zmianie i terminie wejścia w życie, to zaledwie nieco ponad 7% jest już w pełni gotowa do nowych przepisów, a prawie połowa przyznała się, że jeszcze nie rozpoczęła swoich starań o zmianę systemu. Ustawa mocno wpłynie na działalność e-sklepów. Większość z nich zmuszona zostanie do całkowitej przebudowy swoich stron, żeby spełnić wszystkie wymagania. W myśl art. 19 nowej ustawy o prawach konsumenta: „przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy, łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli umowa została zawarta na czas nieoznaczony – sposobu i przesłanek jej wypowiedzenia”.
Zwrot w sklepie stacjonarnym nie będzie łatwiejszy
Konsumenci starali się, żeby zmieniono reżim prawny w sprawie zwrotu towaru niewadliwego, zakupionego w sklepie stacjonarnym. Niestety, tutaj zmian nie wprowadzono. Sprzedawca nadal nie będzie miał obowiązku przyjęcia towaru zakupionego w siedzibie przedsiębiorstwa.
Termin zwrotów będzie stały
W przypadku jednorazowej transakcji, konsument będzie miał 14 dni na zwrot od momentu faktycznego otrzymania towaru, a nie od czasu jego zakupu. Dotychczas konsumenci mieli 10 dni na zwrot produktu. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o terminie zwrotu, konsument może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu 12 miesięcy (dotychczas 3 miesiące). W przypadku jednorazowego zakupu kilku rzeczy, ale otrzymania ich niejednocześnie, termin dwutygodniowy biegnie z momentem otrzymania ostatniej rzeczy! Dla przykładu: gdy zakupimy kino domowe w jednym sklepie ale telewizor otrzymamy 2 stycznia, głośniki 5 stycznia, a dvd dopiero 7 stycznia, to termin na zwrot całego kina domowego kończy się 21 stycznia.
Zobacz również: Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?
Liczy się data otrzymania zakupu, a nie dzień płatności.
Poza sklepami internetowymi, do tej kategorii przypisuje się także dokonanie zakupu na pokazie produktu (ważne jest, żeby pokaz nie odbywał się w siedzibie firmy). W ostatnich kilku latach ta forma zyskuje sporą popularność, w głównej mierze poprzez pokazy w salach hotelowych.
Zwrot prezentów zakupionych przed świętami
Należy pamiętać, że towary zakupione do 24 grudnia 2014 roku podlegają wcześniejszemu reżimowi prawnemu, czyli kodeksowi cywilnemu, ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, także ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. To może wprowadzić spore zamieszanie na rynku konsumenckim, bowiem minimum do 2016 r. obowiązywać będą dwa reżimy prawne. Zważając na dużą liczbę sklepów internetowych, których jest w Polsce kilkanaście tysięcy, musimy pamiętać, że nie każdy z nich ma na tyle wysokie zaplecze finansowe, żeby sprawnie poradzić sobie ze zmianami. Co gorsza, nowa regulacja prawna wchodzi w życie w gorącym okresie, dlatego wielu klientów może zdecydować się na zakup świątecznych prezentów w tradycyjnych, stacjonarnych sklepach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat