Zwrot towaru a brak opakowania
REKLAMA
REKLAMA
Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 17 listopada 2014 r. o sygnaturze XVII AmA 136/13 dotyczy wcześniejszej decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) z sierpnia 2012 roku. Postępowanie Urzędu wykazało bowiem, że w regulaminie sklepu internetowego Vision Express znalazły się postanowienia niezgodne z prawem i naruszające interesy konsumentów.
REKLAMA
Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?
Zwrot towaru do sklepu internetowego
Przedsiębiorca zastrzegał m.in., że odstępując od umowy klient mógł zwrócić tylko produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie. Dotyczy to także stanu opakowania. UOKIK podkreślił zaś, że dokonując zakupu przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu przed zawarciem transakcji. Dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. W praktyce oznacza to, że można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji konsument nie traci prawa do odstąpienia od umowy.
Sklepom internetowym nie wolno zastrzegać, że odstąpienie od umowy jest możliwe tylko gdy zwracany towar jest nieużywany oraz w oryginalnym i nienaruszonym stanie (i opakowaniu).
Zwrot towaru mimo braku opakowania
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił powyższe stanowisko Urzędu potwierdzając zasadność nałożenia na Vision Express kar pieniężnych (w łącznej wysokości ponad 360 tys. zł). Wymaganie by przy zwrocie towar był nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie oraz opakowaniu godzi w interesy konsumentów.
Wyrok Sądu z 17 listopada 2014 r. (XVII AmA 136/13) nie jest prawomocny. Przedsiębiorcy przysługuje apelacja.
Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.
Podstawa prawna:
Wyrok SOKIK z dnia 17 listopada 2014 r., XVII AmA 136/13.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat