W przypadku obniżenia ceny za pełnowartościowy towar, bez wad konsument ma takie same uprawnienia, jak w przypadku reklamacji towaru nieprzecenionego.
Błąd dotyczący towaru
Sprzedawca lub producent nie może wprowadzać w błąd dotyczący towaru na jego opakowaniu, gdyż dopuszcza się wówczas czynu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 5 Ustawy z 23. sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, do działań wprowadzających w błąd można zaliczyć rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji lub prawdziwych, ale w sposób mogący wprowadzić w błąd, działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek oraz nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił. Takie wprowadzenie w błąd może dotyczyć pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobów wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech produktów lub usług, a także zatajenie ryzyka, wiążącego się z korzystaniem z nich.
Zobacz serwis: Konsument
Towar dodatkowy
Jeśli przy zakupie określonego towaru, klient otrzymuje w promocji towar dodatkowy za symboliczną cenę i okazuje się, że ma on wady zaburzające jego działanie, może on reklamować go w taki sam sposób, jak towar właściwy. Konsument może odstąpić od umowy, bądź żądać obniżenia ceny. Uprawnienie takie nie przysługuje jednak, jeśli towar zostaje od razu wymieniony. Przy sprzedaży konsumenckiej udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta zawarte w dokumencie gwarancyjnym, gdzie zamieszczone są również obowiązki i uprawnienia kupującego. W dokumencie tym muszą być podane podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji oraz stwierdzenie, że na sprzedany towar nie wyłącza ona, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Wyłączenie możliwości reklamacji
Jeśli przy dokonywaniu zakupu klient zostanie poinformowany o wadzie towaru, nie ma możliwości reklamacji. Towaru przecenionego ze względu na wadę zasadniczo nie można również zwrócić.
Udowadnianie swoich racji
Kiedy cechy zakupionego towaru nie odpowiadają jego właściwościom, klient może zgłosić jego reklamację. Wówczas sprzedawca zobowiązany jest ustosunkować się do zgłaszanych zarzutów w terminie 14 dni, a jego milczenie oznaczało będzie, iż uznaje żądanie kupującego. Gdy towar jest niezgodny z umową, nie ma potrzeby udowadniania jego wad. Przepisy przewidują domniemanie, iż jeśli niezgodność towaru z umową stwierdzona została przed upływem sześciu miesięcy od wydania produktu kupującemu, to zgłaszana wada istniała już przy zakupie. Zatem po upływie tego czasu konsument musi wykazać, że towar był wadliwy już w chwili zakupu.
Zobacz serwis: Reklamacje
Obrona praw konsumentów
Konsument, który zauważył nieprawidłowości u sprzedawcy bądź producenta może zgłaszać je do miejskiego bądź powiatowego rzecznika konsumentów czy inspekcji handlowej. Przy dużej ilości takich uchybień, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma możliwość wszczęcia postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej mówią, iż odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową nie można ograniczać ani wyłączać.
Zagrożenie nieuczciwego sprzedawcy
Nieuczciwemu sprzedawcy nawet za samo istnienie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd grozi kara aresztu lub grzywny. W przypadku procesu dotyczącego reklamacji, konsument może domagać się prócz samego zwrotu pieniędzy za towar lub usługę, również zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny. Dodatkowo, jeśli prezes UOKiK stwierdzi naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, przedsiębiorcy grozi kara sięgająca nawet 10% ubiegłorocznego dochodu.
Zobacz: Jak sporządzić reklamację?
Podstawa prawna:
- Ustawa z 23. sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007r. nr 171, poz. 1206 z późn. zm.)
- Ustawa z 27. Lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)