Sytuacje, w jakich konsument ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży określa ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nią jest to możliwe w sytuacji, gdy towar jest niezgodny z umową. Prawo do reklamacji towaru nie przysługuje jednak, gdy towar jest droższy od tych oferowanych przez innych sprzedawców.
Jakie są podstawy do odstąpienia od umowy
Zgodnie z przepisami ustawy odstąpienie od umowy jest możliwe tylko w sytuacji, gdy najpierw złożymy reklamację z żądaniem naprawy lub wymiany towaru na nowy, zgodny z umową. Jeżeli nie będzie to możliwe, sprzedawca nie dokona tego w odpowiednim czasie lub będzie to wiązało się z nadmiernymi kosztami, wtedy też konsument może odstąpić od umowy. Niezgodność z umową nie powstaje jednak w sytuacji, gdy towar okazał się droższy od oferowanego w innym sklepie, chyba że zapewniał nas o tym sprzedawca.
Zobacz także: Zwrot towaru – jak i kiedy?
Nieuczciwe praktyki rynkowe
Pewne pole do działania dla konsumenta powstaje, jeżeli zakupił on sprzęt kierując się reklamą, zgodnie z którą towar oferowany przez sprzedawcę jest najtańszy na rynku. Warto wtedy zwrócić uwagę na uprawnienia wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Zgodnie z art. 5 nieuczciwą praktyką rynkową jest działanie, które wprowadza w błąd konsumenta, jeżeli w jakikolwiek sposób powoduje podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Zgodnie z ustawą wprowadzającym w błąd działanie może dotyczyć m.in. ceny, zwłaszcza istnienia szczególnej korzyści cenowej (art. 5 ust. 3 pkt. 5).
Ustawa ta daje konsumentowi w takiej sytuacji możliwość żądania m.in. naprawienia szkody, unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń (art. 12). Co istotne kierując takie roszczenia względem przedsiębiorcy nie musi udowadniać, iż przedsiębiorca stosował nieuczciwą praktykę rynkową. Zgodnie z art. 13 ustawy ciężar dowodu spoczywa bowiem na pozwanym sprzedawcy. To on będzie musiał zatem udowodnić, że dana praktyka nie jest nieuczciwa.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
- Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta