Black Friday – 3 ważne rady dla konsumentów
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy Black Friday w 2020 r.?
W tym roku Black Friday przypada 27 listopada. W związku z panującymi obostrzeniami należy się spodziewać, iż będzie on dotyczył głównie sklepów internetowych. Galeria handlowe w reżimie sanitarnym zostaną otwarte 28 listopada 2020 r. W wielu sklepach promocje są jednak rozciągnięte w czasie.
REKLAMA
Na co zwrócić uwagę podczas zakupowego szaleństwa?
Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!
1. Sprawdź sklep, w którym dokonujesz zakupów
Często wabieni atrakcyjną ceną trafiamy na strony internetowe nieznanych nam sklepów.
Warto jednak pamiętać, iż najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały m.in. o:
- swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
- adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
- adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres przedsiębiorstwa;
- sposobie i terminie zapłaty;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
- sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy.
Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, iż istnieją specjalne urzędowe rejestry, w których możemy sprawdzić czy sklep internetowy rzeczywiście istnieje. W Polsce jest to baza KRS czy CEIDG.
Czytaj więcej w artykule pt. Jak sprawdzić czy sklep internetowy naprawdę istnieje?
2. Oceń czy Black Friday się opłaca
Może się okazać, że promocje nie są uczciwe.
„Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Więcej o możliwych nadużyciach można przeczytać w artykule pt. Nieuczciwe promocje – przykłady, prawa konsumenta
3. Pamiętaj o tym, iż zwrot towaru nie zawsze jest możliwy
W przypadku sklepów internetowych konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14-dniowym. Oznacza to, iż przy zakupach online towar w tym terminie można zwrócić nawet bez podawania przyczyny.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku sklepów stacjonarnych. Zwrot towaru bez wad co do zasady nie jest możliwy, chyba że przedsiębiorca oferuje taka możliwość. Warto o to dopytać przed zrobieniem zakupów. Oczywiście konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu wadliwego w towaru w przypadku reklamacji składanej na podstawie rękojmi. Paragon nie jest konieczny, ale niewzykle ułatwia procedurę.
Czytaj więcej: Zwrot towaru bez paragonu - czy jest możliwy?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat