Zwrot towaru zakupionego na prezentacji
REKLAMA
REKLAMA
Zaznaczyć należy, iż zakupy dokonane podczas prezentacji handlowej przedsiębiorcy, są uznawane za umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa, chyba że zostały one dokonane w siedzibie lub lokalu firmy. Skutkuje to specyficznym uregulowaniem kwestii zakupów dokonanych na prezentacji, przez ustawę z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
REKLAMA
Konsument który zawarł umowę na prezentacji poza lokalem przedsiębiorcy, ma prawo od niej odstąpić bez podawania przyczyny w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia. Aby odstąpić od takiej umowy, należy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie. Istotne jest, iż przedsiębiorca nie może zastrzec w umowie odstępnego, czyli oznaczonej kwoty, za jaką odstąpienie od umowy będzie możliwie.
Polecamy również: Jak skutecznie dochodzić roszczeń od sprzedawcy?
REKLAMA
Ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek poinformowania konsumenta o prawie odstąpienia od umowy oraz wręczenia wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Przedsiębiorca jest zobowiązany również do wręczenia konsumentowi pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy, stwierdzającego jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. Jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, może od niej odstąpić w terminie dziesięciu dni od dnia pozyskania takiej informacji. Konsumentowi nie przysługuje jednak prawo do odstąpienia od umowy po upływie trzech miesięcy od jej wykonania.
W przypadku odstąpienia od umowy, konsument ma obowiązek zwrócić towar sprzedawcy, a ten powinien mu niezwłocznie oddać pieniądze. Zwrot powinien nastąpić nie później niż w terminie 14 dni.
Co gdy zakupiliśmy towar na raty?
W przypadku zakupu na raty, będziemy mieć do czynienia z umową kredytu konsumenckiego. Odstąpienie przez konsumenta od umowy kupna towaru podczas prezentacji handlowej przedsiębiorcy, jest skuteczne także wobec umowy o kredyt konsumencki. W takiej sytuacji, kredytodawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty związane z zawarciem umowy, oprócz tych, które zostały poniesione w związku z ustanowieniem ewentualnego zabezpieczenia oraz kosztów tzw. opłaty przygotowawczej.
Zobacz także: Czy można zwrócić towar gdy się rozmyślimy?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat