Czy za odstąpienie od umowy muszę płacić sprzedawcy?
REKLAMA
REKLAMA
Odstąpienie od umowy
Odstąpienie od umowy powoduje, że jej skutki są niweczone od samego początku. Traktuje się ją jakby nie została nigdy zawarta. Na sprzedawcę przechodzi z powrotem własność sprzedanej rzeczy. Musi on jednak zwrócić kupującemu całą zapłaconą cenę.
REKLAMA
Sprzedawca nie może przy tym potrącić w normalnych okolicznościach żadnej części ceny. Musi zwrócić ją w całości. Kupujący powinien zwrócić produkt w takim stanie, w jakim znajdował się on w chwili złożenia oświadczenia o odstąpieniu.
Sprzedawca nie może zatrzymać części zapłaconej ceny za zużycie towaru, jeżeli nastąpiło ono w ramach normalnej eksploatacji.
REKLAMA
Przy odstąpieniu od umowy kupujący nie jest zobowiązany płacić sprzedawcy za normalne zużycie produktu. Jeżeli zatem produkt, który ma być zwrócony sprzedawcy, nosi ślady użycia, ale wynika to z normalnej eksploatacji, sprzedawca powinien oddać całą zapłaconą cenę.
Sprzedawca będzie mógł domagać się określonej sumy, jeżeli zmniejszenie wartości rzeczy nastąpiło w skutek nieprawidłowego użycia. Takie samo uprawnienie będzie przysługiwało przedsiębiorcy w sytuacji, gdy kupujący używał rzeczy po odstąpieniu od umowy.
Zobacz również: Brak informacji o odstąpieniu narusza prawa konsumenta
Kiedy można odstąpić
Uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy aktywuje się po nieudanej reklamacji. Co ważne kupujący nie może już w pierwszej reklamacji odstąpić od umowy. Zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej może on najpierw żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru.
Zgodnie z przepisami o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca może odmówić wymiany towaru na nowy lub jego nieodpłatnej naprawy, jeżeli jest to niemożliwe, albo wiązałoby się z nadmiernymi kosztami. W każdym przypadku będzie musiał wykazać te okoliczności.
Konsument zareklamował działający wadliwie sprzęt audio. W reklamacji zażądał wymiany na nowy. Sprzedawca wskazał na niemożność wymiany z powodu tego, iż zaprzestano już produkcji tego sprzętu.
Tym samym odstąpienie od umowy i zażądanie zwrotu pieniędzy jest możliwe dopiero w sytuacji, gdy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniom konsumenta wyartykułowanym w reklamacji.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Podobnie będzie w sytuacji, gdy sprzedawca nie zdoła spełnić żądania kupującego w odpowiednim czasie, który zawsze musi być określony z uwzględnieniem konkretnej sytuacji. Będzie tak również wtedy, gdy sprzedawca samowolnie dokonał reklamacji w sposób nieodpowiadający woli kupującego.
Kupujący w reklamacji zażądał wymiany towaru na nowy. Sprzedawca nie zastosował się do żądania i dokonał bezpłatnej naprawy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat