Czy zakład wodociągowy może wstrzymać dostawy wody mimo dokonywania regularnych płatności
REKLAMA
REKLAMA
Zasadą jest, że w budynkach wielolokalowych umowa o zaopatrzenie w wodę zawierana jest nie z poszczególnymi mieszkańcami a z właścicielem lub zarządcą budynku. Mieszkańcy budynków spółdzielczych czy też należących do wspólnoty nie są zatem w rozumieniu prawa odbiorcami usług wodociągowych.
REKLAMA
REKLAMA
Przedsiębiorstwo wodociągowe może odciąć dostawy wody odbiorcy usług (stronie umowy) w przypadku gdy nie uiści on opłat za dwa pełne okresy obrachunkowe. Termin ten należy liczyć dopiero od momentu otrzymania przez osobę zalegającą z opłatami upomnienia w sprawie uregulowania zadłużenia. Dostawca wody, który zakręci krany ma obowiązek udostępnić zastępczy punkt poboru wody (najczęściej jest to beczkowóz). Informacja o zamiarze odcięcia wody oraz o sposobie udostępniania punktu zastępczego powinna trafić do osoby zalegającej z opłatami na co najmniej 20 dni przed zakręceniem kurków.
Jeżeli stroną umowy jest spółdzielnia (wspólnota) wszystkie wyżej wymienione powinności przedsiębiorstwo wodociągowe będzie obowiązane spełnić względem tego podmiotu. Zatem jeśli spółdzielnia będzie zalegać z opłatami może się zdarzyć, że w kranach poszczególnych mieszkańców regularnie płacących rachunki zabraknie wody i nie zostaną oni o tym odpowiednio wcześniej poinformowani. W takich przypadkach sprawę należy wyjaśniać ze spółdzielnią.
Istnieje możliwość zawarcia indywidualnej umowy o dostarczanie wody z osobą zajmującą lokal. Jednak aby tak się stało z wnioskiem powinien wystąpić właściciel lub zarządca budynku oraz musi być spełniony szereg warunków technicznych.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. nr 06, poz.123 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat