Wybór sprzedawcy energii
Od kilku lat trwa proces liberalizacji polskiego rynku energetycznego. Swobodny wybór sprzedawcy energii od 2004 r. mają przedsiębiorcy. Trzy lata później taką możliwość uzyskali również konsumenci.
Zmiany zostały skonstruowane tak, by odbiorcy mogli możliwie najswobodniej korzystać ze swoich uprawnień. Przepisy prawa dają możliwość upoważnienia nowego sprzedawcy energii do reprezentowania nas zarówno wobec dawnego sprzedawcy, jak i operatora systemu. Wtedy też jedynym krokiem będzie wybór sprzedawcy i podpisanie przez nas umowy z nim, wraz z jednoczesnym upoważnieniem go do załatwienia w naszym imieniu wszelkich formalności.
Zobacz: Odmowa przyłączenia do sieci energetycznej
Nadużywanie pozycji dominującej
Pełny proces liberalizacji jest jednak częściowo hamowany przez działania największych podmiotów na rynku energii. Dowodem tego są ostatnie decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który uznał działania spółki RWE Polska oraz Energa-Operator za nadużywanie pozycji dominującej.
Zobacz: Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?
W przypadku RWE sprawa dotyczy praktyk spółki w latach 2004 – 2007, kiedy to podmiot ten był monopolistą na rynku dystrybucji energii elektrycznej w okręgu stołeczny a jednocześnie konkurentem innych podmiotów na rynku sprzedaży energii.
W postępowaniu Urzędu stwierdzono, że w tym czasie spółka wykorzystywała swoją pozycję, narzucając konkurentom niekorzystne warunki umów. Jak czytamy w komunikacie UOKiKu „ spółka nakładała na nich obowiązki, których sama nie musiała spełniać jako sprzedawca energii”. W efekcie tych działań konkurenci byli narażeni na straty finansowe. Trudniejsze było także utrzymanie się na rynku.
Zobacz: Zmiana sprzedawcy energii - krok po kroku
Energa kontra gmina
Podobne praktyki, aczkolwiek w stosunku do gminy, Urząd zarzucił pomorskiej spółce Energa – Operator. Postępowanie antymonopolowe zostało wszczęte po skardze gminy Bytów (woj. pomorskie), względem której działania Energi skutkowały utrudnieniami w swobodnym wyborze sprzedawcy energii dostarczanej na oświetlenie placów, ulic i dróg publicznych.
Spółka, wykorzystując fakt, że jest właścicielem większości infrastruktury oświetleniowej na terenie gminy oświadczyła, że nie wyrazi zgody na dostawę energii przez podmiot spoza grupy kapitałowej Energa – stwierdza w komunikacie UOKiK.
Tymczasem prawo do swobodnego wyboru sprzedawcy energii przysługuje także gminie. W związku z powyższym, działania Energi zostały uznane za ograniczanie konkurencji, a na spółkę nałożona została kara przekraczająca 260 tys. zł.
Prawo swobodnego wyboru energii przysługuje także gminie w zakresie wykonywania przez nią zadań własnych.
Na podstawie: uokik.gov.pl