Raport UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował swoje dotychczasowe działania kontrole w sektorze dostaw energii. Kontrola umów zawieranych z konsumentami zaowocowała wydaniem trzynastu decyzji dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w ciągu dwóch miesięcy.
Wyłączenie odpowiedzialności
Zastrzeżenia urzędników wzbudziły przede wszystkim te klauzule prowadzące do wyraźnego ograniczenia odpowiedzialności dostawców energii. We wzorach umów, stosowanych przez wiele podmiotów (m.in. przez spółki zależne Energii, PGE i Taurona), znajdowały się zapisy, które wyłączały odpowiedzialność dostawców za brak prądu spowodowany siłą wyższą, m.in. przez opady śniegu, szadź, ulewne deszcze, czy strajki.\
Zobacz: Kto odpowiada za zniszczony licznik?
Takie zapisy powodowały, że odbiorca-konsument nie mógł starać się o odszkodowanie z przerwę w dostawie prądu, jeżeli była ona spowodowana np. strajkiem pracowników energetyki. Zdaniem Prezes UOKiK nie zawsze jednak takie sytuacje wyjątkowe będą miały postać siły wyższej, jako zdarzenia nagłego, którego nie można przewidzieć. Za takie nie sposób uznać jednak cyklicznych zdarzeń pogodowych, charakterystycznych dla naszego regionu w czasie zimy. Tym samym zdaniem Urzędu, stosowanie powyższych klauzul mogłoby powodować, że przedsiębiorca mógłby zwolnić się z obowiązku odszkodowawczego nawet wtedy, gdy przerwa w dostawie nie była spowodowana siłą wyższą.
Gdyby powodem awarii było zdarzenie, któremu można było zapobiec np. poprzez staranne przygotowanie lub konserwację.
Tym samym, stosowanie takiej klauzuli powodowało rozszerzenie przypadków wyłączenia odpowiedzialność ponad prawnie dopuszczalne ramy.
Zabezpieczanie umowy
Wątpliwości Urzędu wzbudził też wymóg zabezpieczenia umów o dostawy prądu przez odbiorców, których stan majątkowy sprawia, że zapłata rachunku za prąd jest uznana przez przedsiębiorcę za wątpliwą. Zdaniem Urzędu, nie istnieją ani podstawy prawne uzasadniające żądanie zabezpieczenia umowy, ani przepisy zezwalające na natychmiastowe rozwiązanie jej w przypadku braku wymaganych gwarancji. Przytoczony fragment umowy wprowadzał konsumentów w błąd co do metod, którymi może posłużyć się dostawca prądu w relacjach z odbiorcami mającymi trudną sytuację materialną.
Zobacz: Odszkodowanie za brak prądu spowodowany wichurą
Na podstawie: uokik.gov.pl