Zmiana sprzedawcy energii nie jest skomplikowanym procesem, jednak wymaga od odbiorcy podjęcia określonych kroków. Przepisy prawa dają nam jednak możliwość upoważnienia nowego sprzedawcy energii do reprezentowania nas zarówno wobec dawnego sprzedawcy, jak i operatora systemu. Wtedy też jedynym krokiem będzie wybór sprzedawcy i podpisanie przez nas umowy z nim, wraz z jednoczesnym upoważnieniem go do załatwienia w naszym imieniu wszelkich formalności.
Co jednak gdy całą procedurę zdecydujemy się przejść sami?
Krok pierwszy: wybór sprzedawcy
Początkiem drogi, jaką trzeba przebyć będzie wybór nowego sprzedawcy. W tym celu warto przejrzeć dostępne na rynku oferty. Zwróć uwagę na proponowaną cenę oraz na inne warunki, jak opcje płatności (w tym termin płatności i sposób dokonywania płatności), okres obowiązywania umowy i warunki wypowiedzenia.
Zadaj pytanie: Forum konsumenta
Krok drugi: zawarcie nowej umowy i wypowiedzenie starej
Jeżeli już znaleźliśmy sprzedawcę, który najbardziej nam odpowiada kolejnym krokiem będzie zawarcie umowy. Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą. Dzięki temu zachowana zostanie ciągłość dostaw energii.
Następnie konieczne będzie wypowiedzenie umowy dotychczasowemu sprzedawcy. W przypadku pierwszej zmiany odbiorca wypowiada zazwyczaj tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej, jak i świadczenia usługi dystrybucji.
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony. W takim przypadku nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Zobacz również serwis: Usługi komunalne
Krok trzeci: rozliczenie z poprzednim sprzedawcą
O fakcie zawarcia umowy sprzedaży energii z nowym sprzedawcą odbiorca jest obowiązany poinformować operatora systemu dystrybucyjnego.
Zgłoszenie takie jest dokonywane na urzędowym formularzu dostępnym u każdego operatora.
Przed rozpoczęciem umowy niezbędne będzie również rozliczenie się ze starym sprzedawcą w oparciu o odczyt licznika. Stan licznika ustala operator na dzień zmiany sprzedawcy.
Większych formalności można uniknąć jeżeli przy podpisaniu umowy z nowym sprzedawcą upoważnimy go do dokonania w naszym imieniu wszelkich pozostałych formalności. Wtedy naszym obowiązkiem pozostanie jedynie rozliczenie się z dawnym sprzedawcą.
Zobacz również: Opłata za nielegalny pobór energii a wstrzymanie dostaw
Na podstawie: Urząd Regulacji Energetyki