REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na jakich zasadach dochodzi do sprzedaży ciepła?

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
www.radcowie.biz

REKLAMA

REKLAMA

Opłatami za sprzedaż ciepła zakład energetyczny może obciążyć spółdzielnię mieszkaniową lub właściciela nieruchomości. Lokatorzy ponoszą koszty dostarczania ciepła na zasadach ustalonych przez właściciela.

Sprzedaż ciepła wykazuje daleko idącą specyfikę w stosunku do sprzedaży gazu oraz energii elektrycznej, które mogą być dostarczane bezpośrednio do lokali, na podstawie indywidualnie zawartych umów. Jednocześnie koszty związane z zakupem ciepła stanowią zasadniczą część opłat ponoszonych na utrzymanie nieruchomości. Powyższe prowadzi do wielu nieporozumień pomiędzy sprzedawcami a odbiorcami ciepła oraz zarządcami nieruchomości, których przyczyna tkwi właśnie w niezrozumieniu mechanizmów prawnych rządzących sprzedażą tego rodzaju energii.

REKLAMA

Jak ustalane są rachunki za ciepło

REKLAMA

Dostawa ciepła przez przedsiębiorstwo energetyczne odbywa się do węzłów cieplnych, zatem urządzeń stanowiących zakończenia sieci ciepłowniczej, których zadaniem jest zmiana parametrów nośnika ciepła i wymiana ciepła pomiędzy nośnikiem sieciowym, a wodą znajdującą się w wewnętrznej instalacji odbiorczej.

Nośnik znajdujący się w sieci nie może zostać wprowadzony do instancji odbiorczej wewnątrz budynku, przede wszystkim z uwagi na wysokie ciśnienie dostosowane wyłącznie do urządzeń przesyłowych. W węźle cieplnym zmienione zostają parametry nośnika sieciowego, nie zostaje on jednak, jak wspomniano, wtłoczony do wewnętrznej instalacji odbiorczej, lecz po oddaniu ciepła wraca do urządzeń przesyłowych.

Zobacz również serwis: Usługi komunalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W węzłach cieplnych zainstalowane są układy pomiarowo-rozliczeniowe, które stanowią jedyne akceptowane przez Ustawodawcę urządzenia służące do ustalania wielkości zużycia energii celem naliczenia opłat. Powyższy sposób ustalania opłat wynika z właściwości fizycznych ciepła, niemożności zmierzenia jego ilości poprzez ustalenie wielkości zużycia nośnika, przenikania ciepła między ścianami w obrębie budynku oraz występowania strat podczas przesyłu.

Urządzenia pomiarowe zamontowane na wewnętrznej instalacji odbiorczej dla poszczególnych lokali mają charakter podzielników ciepła, a odczyty ich wskazań nie mogą być samodzielnie podstawą dla naliczenia opłat za energię cieplną, muszą być bowiem odniesione do wartości wykazanych przez urządzenie pomiarowo-rozliczeniowe na węźle cieplnym.

Lokal nie może być podłączony do sieci

REKLAMA

Ciepło do urządzeń zamontowanych w poszczególnych lokalach dostarczane jest za pośrednictwem wewnętrznej instalacji odbiorczej, w sensie prawnym lokale nie mogą być zatem podłączone do sieci ciepłowniczej (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2004 r., sygnatura akt III SK 37/04).

Wewnętrzna instalacja odbiorcza stanowi część składową budynku i pozostaje w wyłącznej eksploatacji właściciela budynku/wspólnoty mieszkaniowej, jako część wspólna nieruchomości (uchwały Sądu Najwyższego: z dnia 28 sierpnia 1997 r., sygnatura akt III CZP 36/97 oraz z dnia 19 maja 2006 r., sygnatura akt III CZP 28/06). Przepis art. 49 § 1 Kodeks cywilny nie ma zastosowania do instalacji wewnętrznej, albowiem urządzenia te nie służą do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary etc., lecz do rozprowadzania nośnika ciepła do urządzeń w poszczególnych lokalach (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 8 marca 2006 r., sygnatura akt III CZP 105/05).

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Ustawodawca zbudował model sprzedaży ciepła oparty na założeniu, iż dostawa może odbywać się wyłącznie do obiektów (budynków i budowli), formułując na tej podstawie treść przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz.U. z 2006 r., nr 89, poz. 625, z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Ministra Gospodarki: z dnia 15 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych (Dz.U. z 2007 r., nr 16, poz. 92) oraz z dnia 9 października 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz.U. z 2006 r., nr 193, poz. 1423). Wiele z pojęć ustawowych nadaje się do zastosowania wyłącznie dla budynku, np. moc cieplna, przyłącze, grupowy węzeł cieplny, obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła, sezon grzewczy.

Powyższe odnosi się również do ochrony, jaką zapewnia odbiorcom Prezes Urzędu Regulacji Energetyki działając w oparciu o przepis art. 8 Prawa energetycznego. Z odmową przyłączenia do sieci lokalu w budynku wielorodzinnym nie wiąże się obowiązek powiadomienia Prezesa URE, on zaś nie będzie wszczynał postępowania w celu ustalenia warunków umowy sprzedaży.

Kto nalicza opłaty, kto płaci

Opłaty za zużyte ciepło nalicza przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych na węzłach cielnych i obciąża nimi wspólnotę mieszkaniową albo właściciela nieruchomości, z którymi zawarło umowę sprzedaży/umowę kompleksową dla całego budynku.

Faktycznie ciężar zapłaty spoczywa na poszczególnych mieszkańcach, którzy uiszczają zaliczki na koszty eksploatacji nieruchomości. Właściciel albo zarządca dokonują podziału ceny sprzedaży ustalonej dla całego budynku na poszczególnych mieszkańców, uprzednio określając zasady w tym zakresie w treści regulaminu rozliczania zużycia ciepła. Jego zapisy muszą korespondować z przepisem art. 45a Prawa energetycznego, w szczególności ust. 8 tego artykułu, który wskazuje na dopuszczalne metody podziału.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Nowe wytyczne to przede wszystkim poprawa sytuacji prawnej dzieci, ale mogą z nich także skorzystać osoby dorosłe. Dla świadczenia wspierającego istotne jest jednak nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA