Urząd Regulacji Energetyki nie kryje satysfakcji ze wzrostu liczby przypadków zmiany sprzedawcy na rynku energii. W 2009 r. liczba takich przypadków wzrosła o 1800 proc. – wskazuje krajowy regulator. Niestety rzadko z tej możliwości korzystają odbiorcy indywidualni.
Największą aktywnością w tej kwestii wykazali się odbiorcy przemysłowi. W 2009 r., jak wskazuje URE, zmiany sprzedawcy dokonało 1599 podmiotów. Zaledwie rok takich przypadków było jedynie 85. Wpływ na to miały przede wszystkim duże podwyżki cen energii w tej grupie (ceny dostarczanej energii dla odbiorców przemysłowych nie podlegają regulacji URE i są urynkowione). W poprzednim roku cena energii wzrosła w niektórych miejscach nawet o 60 proc.
Odbiorcy indywidualni
W porównaniu z aktywnością przedsiębiorców, zmiany w kręgu odbiorców indywidualnych wyglądają skromniej. W 2009 r. zmiana sprzedawcy nastąpiła w 1035 przypadkach. W porównaniu z liczbą gospodarstw domowych jest to niewiele.
Zdaniem URE taka sytuacja to w głównej mierze efekt niewiedzy ze strony konsumentów, którzy nie mają pojęcia o tym, że mogą zmienić sprzedawcę energii. Tymczasem taka możliwość obowiązuje, w stosunku do wszystkich odbiorców energii, od 1 lipca 2007 r. Działania Urzędu zmierzają w kierunku ułatwienia z skrócenia całej procedury zmiany.
Odbiorca może jedynie ograniczyć się do zawarcia umowy z nowym kontrahentem oraz do rozliczenia wszelkich należności ze starym sprzedawcą. Resztę formalności, łącznie z wypowiedzeniem umowy, może wykonać nowy sprzedawca.
Pierwsza zmiana sprzedawcy nie powinna trwać dłużej nić 30 dni, każda następna - do 14 dni. Jest ona również zawsze bezpłatna.
Kampania edukacyjna URE
By zachęcić odbiorców do zmiany sprzedawcy energii Urząd ruszy z kampanią edukacyjną „I Ty możesz zmienić sprzedawcę prądu”. Jest ona adresowana do odbiorców indywidualnych w gospodarstwach domowych.
Źródło: