Najczęściej spotykane klauzule niedozwolone w umowach o świadczenie usług turystycznych
Niedopuszczalne jest stosowanie postanowień umownych, zgodnie z którymi organizator turystyki uprawniony jest do zmiany ceny imprezy spowodowanej np. dużą inflacją, zmianą cen u swojego kontrahenta, zmianą przepisów prawa, kursów walut lub innych nieprzewidzianych przez biuro podróży kosztów. Konsument w takim wypadku powinien móc skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.
Jeżeli po wpłacie zaliczki, a przed zapłatą pełnej kwoty, zostanie zmieniona cena imprezy, to jej uczestnik zobowiązany jest do dokonania dopłaty do nowego poziomu ceny.
Niedozwolona klauzulą umowną jest stosowanie ryczałtowych stawek opłat przewidzianych na wypadek rezygnacji przez konsumenta z imprezy turystycznej. W ten sposób konsument, który rezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania zostaje pozbawiony możliwości żądania zwrotu uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości bądź w części. Poza tym takie ryczałty nie są rzeczywistymi kosztami, jakie musiało ponieść biuro podróży, w przypadku rezygnacji.
Jeżeli uczestnik nie weźmie udziału w imprezie z przyczyn niezależnych od biura turystycznego, to biuro może potrącić opłatę manipulacyjną w wysokości 5 proc. ceny imprezy od każdego rezygnującego oraz odpowiednią kwotę uzależnioną od terminu rezygnacji. Jeżeli więc konsument zrezygnuje z wycieczki np. w okresie od 30 do 15 dni przed jej rozpoczęciem, to biuro potrąci 35% ceny, a jeżeli zrezygnuje np. w okresie krótszym niż 8 dni przed rozpoczęciem wycieczki, to biuro potrąci aż 100 % ceny.
Organizator turystyki wykonując imprezę turystyczną często dla prawidłowego jej wykonania korzysta z usług innych podmiotów, np. przewoźników, właścicieli hoteli itp. Jednakże za wszystkie czynności dokonane przez pozostałych przedsiębiorców odpowiada przed konsumentem strona, z którą on zawarł umowę, czyli organizator turystyki. Jeśli oni nie wywiążą się ze swoich zobowiązań, konsument może złożyć reklamację i zażądać stosownego odszkodowania do biura podróży. Inne postanowienia ograniczałyby odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.
Organizator turystyki nie odpowiada za szkody, jakie powstały na skutek działania i winy osób trzecich.
W umowie nie powinny znajdować się ograniczenia co do terminu złożenia reklamacji. W ten sposób interesy konsumenta są rażąco naruszone i sprzeczne z dobrymi obyczajami. W wielu przypadkach tak krótki okres może w ogóle uniemożliwić konsumentom złożenie reklamacji.
Klient, który chce zgłosić reklamację, ma na to jedynie siedem dni od zakończenia imprezy i powinien to zrobić w formie pisemnej.
Inne przykłady klauzul niedozwolonych:
- biuro ponosi odpowiedzialność za szkody, nie będące szkodami na osobie, w granicach rzeczywistej szkody poniesionej przez Klienta;
- organizator nie bierze na siebie odpowiedzialności za wady lub niewykonanie usług podwykonawców, oferowanych na miejscu trwania imprezy (np. wycieczki fakultatywne, wynajem samochodów, itp.). Wyżej wymieniona odpowiedzialność nie powstaje wówczas, jeśli nasz przedstawiciel uczestniczy w organizowaniu tych dodatkowych usług;
- biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności za zmiany godzin lotów lub ich odwołania spowodowane decyzjami przewoźnika oraz innymi przyczynami obiektywnymi;
- biuro nie ponosi odpowiedzialności za imprezy fakultatywne;
- organizator nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiot reklamacji w uznaniu hoteli lub przewoźnika jest bezpodstawny i stanowi normalną praktykę hotelu lub przewoźnika;
- biuro podróży nie odpowiada za te przedmioty (w tym biżuterię, przedmioty znacznej wartości),których posiadanie nie jest uzasadnione celem wycieczki;
- organizator wyłącza swoją odpowiedzialność z przyczyn związanych ze zgodnością świadczeń z ofertą w przypadku ofert specjalnych (Last minute);
- oferty specjalne oraz ofert z ostatniej chwili (last minute) nie podlegają reklamacji, ze względu na swój specyficzny charakter oraz na możliwość występowania zmiennych warunków realizacji świadczeń.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta