Kiedy należy powiadomić sprzedawcę o wadzie?
REKLAMA
REKLAMA
Niezgodność towaru z umową
Przy sprzedaży konsumenckiej podstawą reklamacji jest stwierdzenie niezgodności towaru z umową. Przy tym zasadna jest reklamacja wtedy, gdy taka niezgodność istnieje już w chwili wydania towaru. Świadczy o tym treść art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W istocie nie oznacza to, że wada musi być widoczna już przy wydaniu. Chodzi bowiem o jej źródło, które musi tkwić w produkcie już w chwili wydania produkt. Sama wada, jako zewnętrzny skutek może się pojawić już po zakupie.
REKLAMA
Zobacz: Niedozwolone klauzule umowne
Kiedy powiadomić sprzedawcę
REKLAMA
Przy spostrzeżeniu wady istotna jest odpowiedź na pytanie kiedy należy powiadomić o niej sprzedawcę. Bardzo często zdarza się, że przy wypełnianiu formalności związanych z przyjęciem reklamacji do rozpatrzenia sprzedawcy wypytują nas kiedy wada (czyli niezgodność towaru z umową) została stwierdzona. Nieroztropna odpowiedź może wtedy spowodować, iż nasze żądanie zostanie odrzucone przez sprzedawcę.
Zgodnie bowiem z art. 9 w/wym. ustawy kupujący traci uprawnienia, jakie przyznaje mu ustawa, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Przy tym do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przed jego upłynięciem.
Należy pamiętać, iż zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wobec stwierdzenia niezgodności towaru z umową konsument może żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany na nowy produkt wolny od wad. Nie można od razu żądać zwrotu pieniędzy. Odstąpienie od umowy, które będzie skutkować zwrotem zapłaconej ceny jest jednak możliwe m.in. wtedy, gdy sprzedawca nie uczynić zadość naszemu żądaniu.
Czy trzeba powiadomić niezwłocznie?
Jak zatem można się domyślić pytania sprzedawcy o datę stwierdzenia niezgodności z towarem mają w zasadzie na celu ewentualne odrzucenie spóźnionej reklamacji.
W wielu przypadkach jednak możemy spotkać się ze sprzedawcami, którzy nie uznają dwumiesięcznego terminu jaki ustawodawca dał konsumentowi na zgłoszenie niezgodności i wymagają zgłoszenia wszelkich usterek niezwłocznie.
Zobacz serwis: Reklamacja
Taki wymóg jest jednak niezgodny z przepisami prawa i nie może być stosowany w obrocie konsumenckim. Klauzula, która nakłada na konsumentów obowiązek niezwłocznego zgłoszenia niezgodności jest uznana za niedozwoloną co potwierdza także orzeczenie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sygn. akt XVII AmC 158/05).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat