Sprzedaż bezpośrednia
Na sprzedawcę nałożony jest szereg obowiązków wobec konsumenta, w tym rozbudowany obowiązek informacyjny. Sprzedawca obowiązany jest podać do wiadomości kupującego między innymi:
- cenę oferowanego towaru (a także tzw. cenę jednostkową – czyli cenę za jednostkę miary), np. za sztukę, metr, kilogram, itp.;
- przy szczególnych rodzajach sprzedaży (np. sprzedaż na raty, na zamówienie) sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy, np. rodzaj towaru, jego cenę, datę dokonania sprzedaży;
- w pozostałych przypadkach konsument może zażądać pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy (zawierającego np. oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży, określenie towaru, jego ilość oraz cenę);
- na sprzedawcy ciąży także obowiązek udzielenia konsumentowi jasnych i zrozumiałych informacji w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej (np.: nazwa towaru, określenia jego producenta lub importera, znaku zgodności, informacji o dopuszczeniu do obrotu, energochłonności);
- ponadto, na żądanie kupującego, sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
Sprzedawca ma również obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty dotyczące towaru.
Na sprzedawcy ciąży także obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych umożliwiających dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
Zakupy w sklepie internetowym
Prawa i obowiązki stron umowy sprzedaży dokonanej w sieci są podobne. Jednak w tym wypadku większy nacisk jest kładziony na obowiązek informacyjny sprzedawcy. Wynika to ze specyfiki tego typu umowy. Strony porozumiewają się jedynie środkami porozumiewania się na odległóść, konsument nie może sam sprawdzić towaru na miejscu, a płatność jest zazwyczaj bezgotówkowa.
Musisz wiedzieć z kim prowadzisz interesy
Na stronie internetowej powinny znajdować się następujące informacje: nazwa (nazwisko) kontrahenta, adres pocztowy, adres e-mail, numer telefonu i numer z rejestru handlowego lub numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Potwierdzenie
Musisz uzyskać na piśmie potwierdzenie powyższych punktów przed podpisaniem umowy, a najpóźniej przy odbiorze towarów. Potwierdzenie to powinno zawierać informacje o sposobie odstąpienia od umowy, adres pod który należy zgłaszać reklamacje oraz inne istotne informacje. Zachowaj i wydrukuj wszystkie informacje na temat kontrahenta i swojego zamówienia.
Odstąpienie od umowy
Generalnie przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Ale pamiętaj o wyjątkach od tej reguły, np. w przypadku rozpakowanej zamówionej płyty CD z muzyką lub oprogramowaniem komputerowym. W przypadku wniesienia jakichkolwiek przedpłat sprzedający musi je zwrócić w możliwie najkrótszym terminie, a najpóźniej w ciągu 14 dni
Zasady płatności i dostawa
Strona internetowa firmy powinna zawierać jednoznaczne informacje o wszystkich warunkach umowy, na przykład o warunkach płatności i terminie dostawy. Istnieją różne formy płatności począwszy od tradycyjnej metody płacenia przy odbiorze (z którą mogą się wiązać dodatkowe koszty) poprzez płatności dokonywane przez internet przy pomocy karty kredytowej (tu należy pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa).
Źródło: UOKiK
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta