Umowa sprzedaży konsumenckiej to umowa, w której sprzedający jest przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem. Przedsiębiorcą jest podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą i jest wpisany do właściwego rejestru. Konsumentem natomiast jest osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnych w celu niezwiązanym z jej działalnością zapadową lub gospodarczą.
Przepisy dotyczące umowy sprzedaży konsumenckiej nie będą więc miały zastosowania w przypadku zawarcia umowy przez dwie osoby fizyczne, np. nabycie na Allegro telefonu komórkowego od osoby, która nie ma firmy i nie czerpie stałych dochodów z tego typu działalności. Wyłączenia dotyczą również transakcji między dwoma przedsiębiorcami, np. gdy producent sprzedaje swoje produkty do sklepów detalicznych albo spółka prawa handlowego nabywa usługi od innej spółki.
Określenie stron umowy ma istotne znaczenie z punktu oceny ich sytuacji prawnej. Osoba, która nabywa jakąś rzecz na użytek własny posiada uprawnienia, w jakie prawo wyposażyło konsumentów. Jest to szczególne istotne gdy pojawią się problemy, bo wymarzona rzecz zaczyna się psuć i trzeba ją zareklamować. Tryb reklamacyjny a przede wszystkim roszczenia kupującego do sprzedawcy różnią się od uprawnień innych podmiotów.
Kiedy jeszcze ustawy o sprzedaży konsumenckiej się nie stosuje
Oprócz wyżej opisanego przypadku przepisy o sprzedaży konsumenckiej nie mają zastosowania również w innych sytuacjach:
- gdy nabywamy energię elektrycznej, gaz i wodę, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości,
- przy sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.
Cena
Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej. Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.
Obowiązki sprzedawcy
Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera, znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane, jeżeli są wymagane.
Informacje te powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W innych przypadkach przedsiębiorca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży danej rzeczy informację, zawężone do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.
Konsument ma prawo sprawdzić w sklepie towar
Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy. Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.
Wszystkie te informacje powinny być sporządzone w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Wymogu używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.
Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową
Sprzedawca odpowiada za każdy towar konsumpcyjny przez 2 lata od momentu jego wydania konsumentowi. W ciągu tego okresu kupujący ma prawo reklamować rzecz jeżeli jest niezgodna z umową.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum