Wygląd sklepu jako znak towarowy
REKLAMA
REKLAMA
Orzeczenie TS UE odnośnie sprawy Apple Inc. przeciwko Deutsches Patent- und Markenamt rozstrzyga kwestię sporną dotyczącą zgłoszenia przez Apple oznaczenia zagospodarowania powierzchni handlowej jej sztandarowych sklepów do rejestracji w charakterze znaku towarowego w odniesieniu do usług polegających na różnych świadczeniach mających na celu skłonienie konsumenta do nabycia jej towarów.
REKLAMA
Wystrój wnętrza jako element marki
Apple to przedsiębiorstwo, które znaczną część sukcesu pokłada w kreowaniu wizerunku marki. Wnętrza salonów sprzedażowych aranżowane według jednego schematu pozwalają wyróżnić ich szczególne cechy indywidualne, a nawet zaczęły być elementem tożsamości reprezentowanego przez siebie przedsiębiorstwa. Zastrzeżenie wyglądu sklepów ma na celu umocnienie elitarnego charakteru Apple, a także wzbudzenie odczucia przynależności produktu do miejsca sprzedaży, a nawet zrównanie tej przestrzeni z firmowym opakowaniem sprzętu.
Jakie są koszty rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Patentowym?
Nieprecyzyjny szkic – unikalny znak?
W listopadzie 2013 roku firma Apple zastrzegła w Stanach Zjednoczonych znak towarowy określający wystrój swojej sieci salonów sprzedażowych. Owy przedmiot ochrony został przedstawiony w sposób – wydawać by się mogło - rażąco nieprecyzyjny, bowiem w formie ogólnikowego szkicu. W dość liberalnym amerykańskim systemie prawnym fakt ten nie wzbudził kontrowersji. Dopiero w momencie, gdy Apple postanowiło rozszerzyć zakres terytorialny ochrony znaku, natknięto się na wątpliwość niemieckiego Urzędu Patentowego, który miał odmienne zdanie odnośnie niezobowiązującej ilustracji przedstawiającej chronioną aranżację sklepu. TS UE jednoznacznie rozstrzygnął w tej kwestii, że przedstawienie w formie zwykłego rysunku bez wskazania rozmiaru ani proporcji zagospodarowania powierzchni sprzedażowej towarów może być zarejestrowane jako znak towarowy w odniesieniu do usług polegających na świadczeniach związanych z owymi towarami, jednak niestanowiących integralnej części ich wprowadzenia do obrotu, pod warunkiem że umożliwia ono odróżnienie usług zgłaszającego od usług innych przedsiębiorstw i że żadna z podstaw odmowy rejestracji wymienionych we wspomnianej dyrektywie nie stoi temu na przeszkodzie.
Rejestracja znaku towarowego
Według Trybunału Sprawiedliwości UE, aby zarejestrować przedmiot jako znak towarowy zgłoszenie do rejestracji musi on spełniać trzy przesłanki:
- musi stanowić oznaczenie,
- oznaczenie to powinno dać się wyrazić w formie graficznej,
- oznaczenie to powinno umożliwiać odróżnianie „towarów” lub „usług” jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw.
Zobacz również: Jakie są przeszkody do udzielenia prawa ochronnego dla znaku towarowego?
Podstawa prawna:
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sygn. akt C-421/13).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE art. 2.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat