Black Friday - UOKiK radzi
![Black Friday - UOKiK radzi](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnB/sL3AvX2ZpbGVzLzM3MjY5MDAwL2JsYW/NrLWZyaWRheS1mb3Qtc2h1dHRlcnN0b/2NrLTM3MjY4ODQ0LmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Black Friday
REKLAMA
„Sprawdź setki produktów w niskich cenach”, „z nami oszczędzisz najwięcej”, „promocje wszystkich największych sklepów”. Ruszył szał wyprzedaży – rozpoczął się Black Friday! Co roku UOKiK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy dali się złapać w sidła promocji – dotyczą one m.in. żonglowania cenami czyli stwarzania pozoru, że promocja jest atrakcyjna - poprzez podnoszenie ceny kilka dni wcześniej. Tego typu działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów.
REKLAMA
– Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach – tłumaczy Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.
Vademecum łowców okazji
- Podczas wyprzedaży Black Friday jednymi z popularniejszych produktów są sprzęty elektroniczne, w tym telewizory. Przypominamy, że w przyszłym roku odbiorcy telewizji naziemnej będą korzystać z nowego standardu nadawania sygnału - DVB-T2/HEVC. Większość telewizorów wyprodukowanych w ostatnich latach jest dwusystemowa, czyli wyposażona w możliwość odbioru obecnego systemu - DVB-T, jak i nowego - DVB-T2. Jednak kupując nowy telewizor zweryfikujmy, czy odbiornik ma funkcje przystosowane do wprowadzanego standardu – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
![Black Friday zakup telewizora/Źródło: UOKiK](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL/3AvX2ZpbGVzLzM3MzAzMDAwL2JsYWNrLW/ZyaWRheS16YWt1cC10ZWxld2l6b3JhenJ/vZGxvLXVva2lrLTM3MzAyNjM4LnBuZyJ9.jpg)
UOKiK
Black Friday - pytania i odpowiedzi
- Czy mogę reklamować towar?
Tak. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia jego wydania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy towar został przeceniony ze względu na wadę i zostałeś o tym poinformowany.
- Czego mogę żądać przy reklamacji?
Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzeć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna (np. uszkodzona powłoka eleganckiego obuwia), możesz żądać odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację, powinieneś posiadać dowód zakupu – może to być m.in. paragon, faktura VAT, wyciąg z karty.
- Czy mogę zwrócić produkt?
Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
- A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
Zakupy przez Internet
- W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?
W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, możesz odstąpić od umowy.
- Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?
Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem, zasłony na wymiar Twojego okna), odpieczętowane płyty lub gry. Pamiętaj, że ponosisz koszty odesłania produktu do sprzedawcy.
- Jak najbezpieczniej zapłacić?
REKLAMA
Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formą zapłaty. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back. W tym celu musi złożyć w nim reklamację. Następnie dokumenty są przekazywane do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się w tej sprawie ze sprzedawcą. Cała procedura przebiega bez konieczności Twojego czynnego udziału. Jeśli Twoje żądanie jest zasadne, otrzymasz zwrot wszystkich utraconych środków na konto.
Jeśli obawiasz się płacić za zamówienie z góry – wybierz płatność za pobraniem. Jest to rodzaj przesyłki kurierskiej, za którą adresat płaci dopiero w momencie odbioru. To dobre rozwiązanie w przypadku zamawiania wartościowych produktów lub testowania nowego sklepu internetowego.
![Black Friday Jak skorzystać z chargeback/Źródło: UOKiK](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3Av/X2ZpbGVzLzM3MzAzMDAwL2JsYWNrLWZyaWRh/eS1qYWstc2tvcnp5c3RhYy16LWNoYXJnZWJh/Y2t6cm9kbG8tdW9raWstMzczMDI2MzMucG5nIn0.jpg)
UOKiK
REKLAMA
REKLAMA
![certificate](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat