REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?/Fot. Shutterstock
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia i odstąpienie od umowy to uprawnienia, które przysługują konusmentom. Czym się różnią?

Rękojmia a odstąpienie od umowy - znasz różnice?

Dzięki rękojmi i odstąpieniu od umowy konsumenci mają silną pozycją w sporach dotyczących zakupów w Europie. Czy wiesz, co odróżnia te uprawnienia? Europejskie Centrum Konsumenckie w oparciu o przykłady wskaże różnice. Mogą się okazać pomocne szczególnie po świętach.

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia obejmuje wady wszystkich produktów zakupionych w sklepach stacjonarnych na odległość oraz poza lokalem. Obowiązkiem sprzedawcy jest sprzedaż produktu o zadowalającej jakość i jego prawidłowe działanie. Korzystanie z tego prawa jest całkowicie bezpłatne i można z niego korzystać przez okres dwóch lat od wydania towaru.

Prawo odstąpienia od umowy dotyczy wyłącznie zakupów dokonanych na odległość lub poza lokalem, w tym zakupów internetowych. Daje konsumentom prawo do sprawdzenia kupionego produktu, tak jak w sklepie. Jeśli produkt nie spełnia oczekiwań klienta, może go bez powodu zwrócić. Prawo odstąpienia jest ważne przez okres 14 dni – tyle czasu mamy na zgłoszenie sprzedawcy woli rezygnacji z zakupu.

Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!

Które uprawnienie ma zastosowanie do poniższej sytuacji?

  1. Kupiłeś spodnie w sklepie internetowym w rozmiarze M, a otrzymałeś rozmiar L. Chcesz je zwrócić. Co wybrać rękojmie, czy odstąpić od umowy?


W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z niezgodnością z umową. Korzystając z przepisów rękojmi nie będziesz musiał ponosić kosztów zwrotu, sprzedawca jednak nie jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Zamiast tego może dostarczyć parę spodni we właściwym rozmiarze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Kupiłeś parę spodni w sklepie internetowym w rozmiarze M. Po przymierzeniu okazuje się że nie pasują.


Źle oceniłeś swój rozmiar? Dzięki prawu do odstąpienia od umowy możesz zwrócić spodnie. Sprzedawca zwróci cenę, w tym koszty wysyłki i wszystkie obowiązujące podatki. Koszt zwrotu pokrywasz samodzielnie, chyba że sprzedawca nie poinformował Cię o tym przed złożeniem zamówienia lub zaoferował Ci bezpłatny zwrot.

  1. Kupiłeś odkurzacz w Internecie, po pierwszym użyciu okazało się, że nie posiada wystarczającej siły ssania.

Zakupiony odkurzacz nie spełnia swojej funkcji? Skontaktuj się ze sprzedawcą tak szybko, jak to możliwe i poproś go o wymianę lub naprawę w ramach rękojmi. Jeżeli odkurzacz przestał działać w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od dostawy (w Polsce w ciągu roku), nie musisz udowadniać, że jest to wynikiem wady produkcyjnej. Sprzedawca nie może obciążyć Cię żadnymi dodatkowymi kosztami.

  1. Kupiłeś torebkę w sklepie internetowym. Po dostawie okazuje się, że jest podrobiona. Wcale nie taki był twój zamiar!

Torebka jest niezgodna z tym, co zamówiłeś. W ramach rękojmi sprzedawca musi wymienić podrobiony produkt na oryginalny artykuł. Jeśli nie może tego zrobić, masz prawo zażądać zwrotu kosztów. Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Jak to zrobić? Sprawdź na: https://konsument.gov.pl/wiarygodnosc-e-sklepu/.

  1. Kupiłeś torebkę w sklepie stacjonarnym. Po powrocie do domu zmieniasz zdanie. Żałujesz dokonania zakupu i chciałbyś zwrócić torebkę do sklepu.

Kupiłeś produkt w tradycyjnym sklepie? Nie masz prawa do odstąpienia od umowy. Jeżeli torebka nie posiada wad, nie można również powoływać się na rękojmię. Mimo że sprzedawcy nie mają prawnego obowiązku, wielu z nich zapewnia swoim klientom możliwość wymiany artykułu lub rezygnacji z zakupu. Sprzedawca może określić warunki wymiany lub rezygnacji według własnego uznania. Oznacza to, że ma prawo zaoferować zwrot w formie vouchera do wykorzystania podczas przyszłych zakupów.

  1. Wyobraź sobie, że zostałeś członkiem serwisu randkowego i przeprowadziłeś kilka rozmów z potencjalnym partnerem. Kilka dni później doszedłeś do wniosku, że ta forma randkowania Ci nie pasuje i chcesz zrezygnować z subskrypcji w ciągu 14 dnu.

Możesz anulować członkostwo. Jeżeli jednak od razu zacząłeś korzystać z serwisu randkowego, wyraziłeś zgodę na natychmiastowe rozpoczęcie subskrypcji. Usługa została zatem częściowo wykonana. Zachowując prawo do odstąpienia od umowy, sprzedawca może obniżyć zwrot o wartość usług, które już wykonał.

Rękojmia

Odstąpienie od umowy

Jakie zakupy?

Towary konsumpcyjne i usługi.

Towary konsumpcyjne i usługi. Wyjątki: https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/ (w sekcji „Jakich towarów nie można zwracać?”).

Kupione od?

Przedsiębiorców, którzy zobligowani są do stosowania prawa europejskiego.

Przedsiębiorców, którzy zobligowani są do stosowania prawa europejskiego.

Kupionych w sposób?

Każdy sposób zakupu.

Na odległość (np. Przez Internet) lub poza lokalem (np. Sprzedaż od drzwi do drzwi) w Europie.

Stosowanie

Dla osób fizycznych.

Dla osób fizycznych.

Stan towaru

Nowe i używane.

Nowe i używane.

Problem

Niezgodność z ofertą lub wada.

Zmiana zdania.

Możliwość korzystania
z produktu

Normalne korzystanie.

Towary: Możesz sprawdzić produkt w taki sam sposób, jak w sklepie.

Usługi: jeśli zażądasz natychmiastowego dostarczenia usługi, tracisz częściowo prawa do odstąpienia - proporcjonalnie do zakresu, w jakim korzystałeś z usługi.

Termin obowiązywania uprawnienia

2 lata (może być skrócony do 1 roku dla używanych towarów).

Przez pierwsze 6 miesięcy (w Polsce przez rok) nie musisz niczego udowadniać, ale w przypadku roszczeń poza tym okresem sprzedawca może wymagać od konsumenta udowodnienia, że ​​wada jest wynikiem niezgodności lub wady produkcyjnej.

14 dni począwszy od dostarczenia towaru lub zamówienia usługi.

Jeśli sprzedawca nie poinformuje Cię o tym prawie, okres 14 dni wydłuża się do roku lub o 14 dni od momentu poinformowania konsumenta o prawie.

Obowiązek poinformowania sprzedawcy

Tak, jak najszybciej po wykryciu problemu - maksymalnie 2 miesiące (w polskim prawie pół roku).

Tak, na piśmie (mailowo, listownie) lub za pośrednictwem internetowego formularza.

Masz na to 14 dni i nie musisz motywować swojej decyzji.

Zwrot towaru

Wedle instrukcji sprzedawcy.

Zasadniczo w ciągu 14 dni po poinformowaniu sprzedawcy o zamiarze odstąpienia. Nie zwracaj towaru dopóki sprzedawca nie udzieli ci jasnych instrukcji za pośrednictwem swojej strony internetowej, e-mailem lub pocztą.

Co mi przysługuje?

Naprawa lub wymiana. Ewentualnie zwrot lub obniżenie ceny - pod pewnymi warunkami.

Zwrot ceny towaru, kosztów wysyłki do Ciebie (są wyjątki) i wszystkich obowiązujących podatków.

Koszty konsumenta

Brak.

Koszty zwrotu, chyba że sprzedawca nie poinformował o tym w swoim regulaminie lub gdy zgodził się ponieść je samodzielnie.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

REKLAMA

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA

Prawie pół miliona emerytów dostaje ponad 7000 zł brutto. Minimalna emerytura (1780,96 zł brutto) nie jest najniższą emeryturą wypłacaną przez ZUS

ZUS informuje, że jest sporo emerytów, których świadczenia emerytalne przekraczają kilkanaście tysięcy złotych. Niektóre wypłaty sięgają nawet 20 czy 30 tys. zł. Najwyższa emerytura w kraju wynosi ok. 48,7 tys. zł brutto, podczas gdy najniższa to zaledwie 2 grosze. 

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

REKLAMA