Nieuczciwe promocje – przykłady, prawa konsumenta

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
rozwiń więcej
Nieuczciwe promocje – przykłady, prawa konsumenta/Fot. Shutterstock / shutterstock
Nieuczciwe promocje są tym, czego konsumenci chcieliby uniknąć. Warto zatem pamiętać o uprawnieniach, jakie przysługują kupującym. Z jakimi przykładami działań wprowadzających w błąd możemy mieć do czynienia? Na czym polegają działania UOK0K-u w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów?

Nieuczciwe praktyki rynkowe zakazane

Wieli konsumentów pamięta o swoich prawach dotyczących reklamacji czy prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Warto jednaj znać swoje uprawnienia, jakie przysługują nam przypadku nieuczciwych praktyk sprzedawców.

Zostały one zawarte w ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!

Zgodnie z ustawą stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych jest zakazane.

Praktyka stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może przekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.

W szczególności za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się praktykę rynkową wprowadzającą w błąd. Chodzi tu o takie działanie, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Na czym takie działanie może polegać?

Wprowadzające w błąd działanie może w szczególności dotyczyć:

  • istnienia produktu, jego rodzaju lub dostępności;
  • cech produktu, w szczególności jego pochodzenia geograficznego lub handlowego, ilości, jakości, sposobu wykonania, składników, daty produkcji, przydatności, możliwości i spodziewanych wyników zastosowania produktu, wyposażenia dodatkowego, testów i wyników badań lub kontroli przeprowadzanych na produkcie, zezwoleń, nagród lub wyróżnień uzyskanych przez produkt, ryzyka i korzyści związanych z produktem;
  • obowiązków przedsiębiorcy związanych z produktem, w tym usług serwisowych i procedury reklamacyjnej, dostawy, niezbędnych usług, części, wymiany lub naprawy;
  • praw konsumenta, w szczególności prawa do naprawy lub wymiany produktu na nowy albo prawa do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy;
  • ceny, sposobu obliczania ceny lub istnienia szczególnej korzyści cenowej;
  • rodzaju sprzedaży, powodów stosowania przez przedsiębiorcę praktyki rynkowej, oświadczeń i symboli dotyczących bezpośredniego lub pośredniego sponsorowania, informacji dotyczących sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela, w tym jego imienia i nazwiska (nazwy) i majątku, kwalifikacji, statusu, posiadanych zezwoleń, członkostwa lub powiązań oraz praw własności przemysłowej i intelektualnej lub nagród i wyróżnień.

Przy ocenie, czy praktyka rynkowa wprowadza w błąd przez działanie, należy uwzględnić wszystkie jej elementy oraz okoliczności wprowadzenia produktu na rynek, w tym sposób jego prezentacji.

Przykłady działań wprowadzających w błąd

Z okazji Black Friday ceny produktów sprzedawanych w sklepie internetowym nie zmieniły się. Sprzedawca jednak do aktualnych cen dodał ceny podwyższone, które zostały przekreślone i opatrzone informacją o wysokich rabatach.

Zgodnie z informacją podaną przez sprzedawcę atrakcyjna obniżona cena produktu ma obowiązywać tylko jednego dnia, w Cyber Monday. W rzeczywistości jednak po tym dniu sprzedawca nadal sprzedaje produkt w tej cenie.

Sprzedawca zapewnia, iż liczba produktów objętych promocyjną ceną jest ograniczona czasowo, gdy jest to niezgodne z rzeczywistością.

Jakie roszczenia konsumentów?

W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

1) zaniechania tej praktyki;

2) usunięcia skutków tej praktyki;

3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;

4) naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;

5) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Z powyższymi roszczeniami (za wyjątkiem żądania usunięcia skutków praktyki oraz naprawienia szkody) mogą również wystąpić:

  • Rzecznik Praw Obywatelskich;
  • Rzecznik Finansowy;
  • krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów;
  • powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.

Ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd spoczywa na przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej.

Roszczenia z tytułu nieuczciwej praktyki rynkowej (poza żądaniem naprawienia szkody) ulegają przedawnieniu z upływem lat trzech. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie, co do każdego naruszenia.

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Jeżeli bezprawna praktyka przedsiębiorcy dotyka pewnej grupy lub nieograniczonej liczby konsumentów, zagrażając interesom każdego konsumenta będącego lub mogącego być potencjalnie kontrahentem przedsiębiorcy, to mamy do czynienia z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów.

Katalog praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów jest otwarty.

Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

  • naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
  • nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;
  • proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może uznać, iż wprowadzona przez sprzedawcę promocja narusza zbiorowe interesy konsumentów. Wówczas wydaje decyzję nakazującą zaniechania danej praktyki. W ramach decyzji Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 procent osiągniętego przez przedsiębiorcę w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

W decyzji Prezes UOKiK może określić środki usunięcia trwających skutków naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w celu zapewnienia wykonania nakazu, w szczególności zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o treści i w formie określonej w decyzji. Może również nakazać publikację decyzji w całości lub w części, z zaznaczeniem, czy decyzja ta jest prawomocna, w określonej w niej formie, na koszt przedsiębiorcy.

Środki te powinny być proporcjonalne do wagi i rodzaju naruszenia oraz konieczne do usunięcia jego skutków.

Konsument może zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, które mogą stanowić podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego.

Zawiadomienie składa się na piśmie na adres urzędu. Warto pamiętać, iż UOKiK nie rozpatruje zgłoszeń anonimowych.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 2070);

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1076, ost. zm. Dz. U. z 2020 r., poz. 1086).

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Prawo
Składka zdrowotna w 2025 r.: Podstawa wymiaru to minimum 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Jest niedosyt ze strony przedsiębiorców
17 lis 2024

Jest zmiana w składce zdrowotnej. W rządowym projekcie ustawy o składce zdrowotnej dodano autopoprawkę, które przewiduje obniżenie w 2025 r. minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Składka zdrowotna ma wynieść 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Idzie rewolucja w finansach. Ustawa o dostępności zrewolucjonizuje za pół roku usługi płatnicze: wpłaty, wypłaty, przelewy, karty i inne
17 lis 2024

Nowe prawo wymaga, by usługi finansowe były funkcjonalne, dostępne, zapewniające postrzegalność  - nowa ustawa o dostępności szturmuje usługi płatnicze. Jak podkreśla Katarzyna Ploetzing z Kancelarii Armińska Radcowie Prawni ustawa o dostępności wprowadzi nową erę w finansach.

Dodatek do prądu tylko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Połowa potrzebujących go nie ma. A całodobowa opieka kosztuje
17 lis 2024

Jest to dodatek miesięczny 100 zł, który PFRON wypłaca jako świadczenie za kilka miesięcy (przedział 300 zł - 600 zł). Mogę z niego skorzystać osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności. Ocenia się, że tylko połowa osób korzystających stale z respiratorów i koncentratorów tlenu dysponuje takim orzeczeniem. Program „Aktywny samorząd” i zadanie: pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

[QUIZ] Potrawy PRL-u. Czy pamiętasz ten smak?
17 lis 2024
Meduza i lorneta a może zupa "nic"? Mortadela zamiast schabowego, a na podwórko chleb z cukrem. Tak jadano w czasach PRL. Czy pamiętasz te smaki?
NSA: Kiedy można dostać zasiłek z MOPS z dochodem 2700 zł? Rzadko, ale jest to możliwe. Kryterium dochodowe 823 zł i 1010 zł [2025]
16 lis 2024

W przytoczonym wyroku NSA nie udało się otrzymać zasiłku 6000 zł przy dochodzie 2700 zł. Ale próba była. Rolnik chciał z MOPSu nowy dach sobie sprawić. MOPS I WSA odmówili, ale NSA wskazał w jakich sytuacjach taki zasiłek mógłby zostać wypłacony. W kilku sytuacjach MOPS może (ale nie musi) odstąpić od progów dochodowych.

Kiedy poznamy kandydata na prezydenta RP ze strony PiS? W grze jest trzech potencjalnych kandydatów
17 lis 2024

W grze o kandydata na prezydenta PiS są: prezes IPN Karol Nawrocki, b. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, a także europoseł i były kandydat na prezydenta stolicy Tobiasz Bocheński. Wyniki ostatniej tury badań, które mają pomóc w wyłonieniu kandydata PiS na prezydenta w połowie przyszłego tygodnia. Prezentacja kandydata może nastąpić w okolicach 23 listopada.

W 2025 r. świadczenie pielęgnacyjne rośnie do 3287 zł. Szkoda, że nie w zasiłku pielęgnacyjnym [0%]i pensjach nauczycieli, budżetówce i u mundurowych [5%]
17 lis 2024

Jest publikacja w Monitorze Polskim wartości świadczenia pielęgnacyjnego. na 2025 r. Rząd ustalił świadczenie pielęgnacyjne na 3287 zł. Podwyżka o 10%. Taka sama jak podwyżka pensji minimalnej 4666 zł brutto 

W Sejmie: Kolejne postulaty o uproszczenie przepisów o świadczeniu wspierającym. Zmiany chyba dopiero za pół roku
16 lis 2024

W Sejmie są stale kierowane zapytania do rządu o świadczenie wspierające

Renta wdowia w służbach mundurowych - od 1 stycznia 2025 r. wnioski, 15% od 1 lipca 2025 r., 25% od 1 stycznia 2027 r.
17 lis 2024

Z dniem 1 stycznia 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzające nowe zasady dla wdów i wdowców uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym małżonku pozwalające na ustalenie „zbiegu” renty rodzinnej z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym

Do 2150 zł na opiekę nad seniorem: Na jakich zasadach bon senioralny? Jakie kryteria dochodowe?
17 lis 2024

Bon senioralny to wsparcie finansowe dla seniorów powyżej 75. roku życia, które może wynieść nawet 2150 zł rocznie. Aby uzyskać to świadczenie, trzeba spełnić określone kryteria dochodowe. Ważne jest zarówno to, ile wynoszą dochody seniora, jak i sytuacja finansowa zstępnego. Dodatkowo brany jest pod uwagę rok przyznania świadczenia oraz ewentualny dodatek pielęgnacyjny. Sprawdź, jakie są dokładne warunki!

pokaż więcej
Proszę czekać...