Obowiązek producenta do produkowania części zamiennych
REKLAMA
REKLAMA
Mechanizmy, które w pewnym stopniu skłaniają producentów na przykład produktów AGD, RTV, czy samochodów, do kontynuowania produkcji części zamiennych, to między innymi klauzula napraw oraz licencja przymusowa. Obie te instytucje zostały uregulowane w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej.
REKLAMA
Polecamy także: Jakie są obowiązki sprzedawcy?
REKLAMA
Klauzula napraw polega na tym, iż do napraw produktu, których celem jest przywrócenie jego początkowego wyglądu, można używać części, które nie pochodzą od podmiotu mającego uprawnienia z rejestracji wzoru przemysłowego. Klauzula ta wobec tego, może sprawić, iż producent, który zrezygnował z wytwarzania części zamiennych do swoich produktów, utraci udział w rynku na rzecz producentów nieoryginalnych części, którzy ze względu na zapotrzebowanie konsumentów, będą produkować zamienniki.
Licencja przymusowa prowadzi zaś do sytuacji, w której Urząd Patentowy wydaje licencję producentowi, który zgłasza chęć produkowania komponentów chronionych przepisami o własności przemysłowej. Aby uzyskanie licencji przymusowej było możliwe, potencjalny producent części zamiennych, musi wykazać, iż bezskutecznie starał się o zdobycie normalnej licencji od uprawnionego, czyli producenta urządzenia, do którego części zamienne mają być produkowane. Kolejnym warunkiem uzyskania licencji przymusowej, jest nadużywanie przez uprawnionego przysługujących mu praw. Nadużywaniem tychże praw może być między innymi brak zaspokojenia zapotrzebowania na rynku, spowodowany niedostateczna ilością lub jakością produktu na rynku.
Zobacz koniecznie: Co zrobić jeśli otrzymasz niekompletny towar
Kolejnym, aczkolwiek fakultatywnym mechanizmem, który skłania producentów do produkcji części zamiennych ich produktów, a jednocześnie chroni konsumentów, jest gwarancja. Większość producentów decyduje się na tego typu formę ochrony swoich klientów. Gwarancja polega najczęściej na oferowaniu bezpłatnych napraw produktu w okresie gwarancyjnym, we wskazanym przez producenta serwisie gwarancyjnym. Dla serwisów gwarancyjnych trzeba zaś zapewnić części zamienne. Jest to więc bodziec, który powoduje utrzymywanie produkcji części zamiennych przez okres wskazany w udzielanych gwarancjach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat