W zależności od tego, gdzie dochodzi do sprzedaży, obowiązki sprzedawcy różnią się. Najmniej obwarowana dodatkowymi wymogami jest tradycyjna sprzedaż w sklepie. W przypadku umów sprzedaży na odległość oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, sprzedawcy muszą zagwarantować dodatkowe prawa kupującym.
Sprzedaż tradycyjna
W tym wypadku obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru. Ponadto musi wydać paragon, rachunek lub fakturę. Towar powinien być opisany - powinien zawierać m.in. nazwę niewprowadzającą konsumenta w błąd (np. napoju owocowego nie można określić mianem soku, a miksu tłuszczowego - masłem) oraz wskazywać producenta i importera.
Na życzenie konsumenta sprzedawca ma obowiązek sporządzić umowę, potwierdzając najważniejsze postanowienia. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz gdy wartość zakupu przewyższa kwotę 2 tys. zł sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia takiej umowy. Sprzedawca powinien być przygotowany na to, że konsument może poprosić o wyjaśnienie znaczenia poszczególnych postanowień umowy.
Sprzedawca ma także obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych, które umożliwiają dokonanie wyboru i sprawdzenie towaru (np. gniazdka elektryczne w sklepie z elektroniką).
Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i czy inne dokumenty. Dokumenty te powinny być sporządzone w języku polskim lub, jeśli rodzaj informacji na to pozwala, w zrozumiałej formie graficznej.
POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży
Sprzedaż na odległość
Umowa na odległość może być zawarta za pośrednictwem Internetu, formularza zamówienia, telefonu, radia czy telewizji. Sprzedawca ma obowiązek jasno i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy. Konsument powinien zostać poinformowany m.in. o danych dotyczących sprzedawcy, cenie i zasadach jej zapłaty, kosztach i sposobie dostawy, miejscu i sposobie składania reklamacji, a także o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.
Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.
Spełnienie świadczenia
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, sprzedający powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni. Jeżeli sprzedawca nie może spełnić świadczenia, bo przedmiot świadczenia jest niedostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.
Zobacz: Zwrot pieniędzy
Umowa poza lokalem przedsiębiorstwa
Ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa mamy do czynienia zazwyczaj w przypadku akwizycji i różnego rodzaju prezentacji towarów dokonywanych w domach lub na ulicy. Sprzedawca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, ma obowiązek okazania dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości.
Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie klienta o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i wręczenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.
Prawo do odstąpienia od umowy
Ustawa przyznaje konsumentom kupującym na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Aby odstąpienie było skuteczne, konsument powinien złożyć oświadczenie na piśmie, w którym nie musi podawać przyczyn rezygnacji z zakupu. Sprzedający nie może zastrzec, że odstąpienie od umowy jest zależne od zapłaty oznaczonej sumy (odstępne).
W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Dotychczasowe świadczenia ulegają zwrotowi, który powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Gwarancja
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiana na nowy. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, takich jak kosztów demontażu, dostarczenia, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Sprzedawca nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Wszelkie wywieszki czy inne zastrzeżenia sprzedawcy informujące, że nie przyjmuje się reklamacji, nie wiążą konsumentów.
W przypadku zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania konsumenta. Decyzja o uwzględnieniu lub nieuwzględnieniu reklamacji powinna zostać dostarczona klientowi na piśmie, np. listem poleconym. Jeśli w przewidzianym terminie sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta to przyjmuje się, że uznał reklamację. Reklamacja powinna być załatwiona w odpowiednim czasie, brak jest dokładnego określenia terminu w przepisach.
Zobacz serwis: Reklamacje
Nieuwzględnienie reklamacji
Sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację jeśli uważa, że towar jest zgodny z umową. Jeżeli reklamacja została złożona przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru konsumentowi, to obowiązek wykazania podstaw jej nieuwzględnienia należy do sprzedawcy. Jeśli natomiast reklamacja została zgłoszona po upływie 6 miesięcy, ciężar dowodu spoczywa na konsumencie.