REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są obowiązki sprzedawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Woźnica
Obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru.
Obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru.

REKLAMA

REKLAMA

W polskim prawie konsument został uprzywilejowany w stosunku do sprzedawcy. Właściciele sklepów powinni pamiętać o dopełnieniu obowiązków, które ciąża na nich w związku ze sprzedażą konsumencką.

W zależności od tego, gdzie dochodzi do sprzedaży, obowiązki sprzedawcy różnią się. Najmniej obwarowana dodatkowymi wymogami jest tradycyjna sprzedaż w sklepie. W przypadku umów sprzedaży na odległość oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, sprzedawcy muszą zagwarantować dodatkowe prawa kupującym.

REKLAMA

Sprzedaż tradycyjna

REKLAMA

W tym wypadku obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru. Ponadto musi wydać paragon, rachunek lub fakturę. Towar powinien być opisany - powinien zawierać m.in. nazwę niewprowadzającą konsumenta w błąd (np. napoju owocowego nie można określić mianem soku, a miksu tłuszczowego - masłem) oraz wskazywać producenta i importera.

Na życzenie konsumenta sprzedawca ma obowiązek sporządzić umowę, potwierdzając najważniejsze postanowienia. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz gdy wartość zakupu przewyższa kwotę 2 tys. zł sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia takiej umowy. Sprzedawca powinien być przygotowany na to, że konsument może poprosić o wyjaśnienie znaczenia poszczególnych postanowień umowy.

Sprzedawca ma także obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych, które umożliwiają dokonanie wyboru i sprawdzenie towaru (np. gniazdka elektryczne w sklepie z elektroniką).

Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i czy inne dokumenty. Dokumenty te powinny być sporządzone w języku polskim lub, jeśli rodzaj informacji na to pozwala, w zrozumiałej formie graficznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży

Sprzedaż na odległość

Umowa na odległość może być zawarta za pośrednictwem Internetu, formularza zamówienia, telefonu, radia czy telewizji. Sprzedawca ma obowiązek jasno i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy. Konsument powinien zostać poinformowany m.in. o danych dotyczących sprzedawcy, cenie i zasadach jej zapłaty, kosztach i sposobie dostawy, miejscu i sposobie składania reklamacji, a także o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.

Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.

Spełnienie świadczenia

Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, sprzedający powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni. Jeżeli sprzedawca nie może spełnić świadczenia, bo przedmiot świadczenia jest niedostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.

Zobacz: Zwrot pieniędzy

Umowa poza lokalem przedsiębiorstwa

REKLAMA

Ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa mamy do czynienia zazwyczaj w przypadku akwizycji i różnego rodzaju prezentacji towarów dokonywanych w domach lub na ulicy. Sprzedawca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, ma obowiązek okazania dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości.

Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie klienta o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i wręczenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

Prawo do odstąpienia od umowy

Ustawa przyznaje konsumentom kupującym na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Aby odstąpienie było skuteczne, konsument powinien złożyć oświadczenie na piśmie, w którym nie musi podawać przyczyn rezygnacji z zakupu. Sprzedający nie może zastrzec, że odstąpienie od umowy jest zależne od zapłaty oznaczonej sumy (odstępne).

W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Dotychczasowe świadczenia ulegają zwrotowi, który powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Gwarancja

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiana na nowy. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, takich jak kosztów demontażu, dostarczenia, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

Sprzedawca nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Wszelkie wywieszki czy inne zastrzeżenia sprzedawcy informujące, że nie przyjmuje się reklamacji, nie wiążą konsumentów.

W przypadku zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania konsumenta. Decyzja o uwzględnieniu lub nieuwzględnieniu reklamacji powinna zostać dostarczona klientowi na piśmie, np. listem poleconym. Jeśli w przewidzianym terminie sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta to przyjmuje się, że uznał reklamację. Reklamacja powinna być załatwiona w odpowiednim czasie, brak jest dokładnego określenia terminu w przepisach. 

Zobacz serwis: Reklamacje

Nieuwzględnienie reklamacji

Sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację jeśli uważa, że towar jest zgodny z umową. Jeżeli reklamacja została złożona przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru konsumentowi, to obowiązek wykazania podstaw jej nieuwzględnienia należy do sprzedawcy. Jeśli natomiast reklamacja została zgłoszona po upływie 6 miesięcy, ciężar dowodu spoczywa na konsumencie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA