Nie. W przypadku umów zawieranych poza siedzibą przedsiębiorstwa, a więc także zawartych w ramach specjalnych pokazów, dokonywanych w prywatnych mieszkaniach, hotelach itd., konsument ma bezwzględne prawo do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni.
Prawo konsumenta
Konsument odstępuje od umowy poprzez złożenie oświadczenia na piśmie. Jeżeli oświadczenie wysyłane jest pocztą należy pamiętać o nadaniu go listem poleconym.
Oświadczenie konsumenta nie musi zawierać wskazania powodu rezygnacji. Nie ma obowiązku tłumaczenia przyczyn czy usprawiedliwiania się.
Wszelkie zawarte w umowie zastrzeżenia sprzedającego, które ograniczają lub warunkują prawo klienta do zwrotu towaru, są niezgodne z prawem. Akwizytor nie może np. zastrzec odstępnego ani dodać warunku, że wypadku, gdyby kupujący rozpakował towar, to nie podlega on już zwrotowi.
Zobacz: Czy muszę płacić odstępne
Obowiązek informacyjny
Akwizytor jest zobowiązany poinformować klienta na piśmie o uprawieniu do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia . Powinien też wręczyć konsumentowi wzór oświadczenia o odstąpieniu. W praktyce akwizytorzy często nie dopełniają tego obowiązku. Jeżeli sprzedawca nie pouczy klienta o możliwości odstąpienia od umowy, wtedy 10-dniowy termin liczy się od dnia, w którym konsument dowiedział się o przysługującym mu prawie. Nie może to jednak nastąpić później niż 3 miesiące od dnia wykonania umowy.
Zobacz serwis: Sprzedaż towarów
Zwrot
W przypadku skutecznego odstąpienia umowa jest uznawana za niezawartą. Konsument zwraca towar na własny koszt, a w zamian dostaje zwrot pieniędzy. Zwrot świadczeń między stronami powinien nastąpić w terminie 14 dni.