Oznaczanie danego produktu ceną jest wymagane od sprzedawców przez prawo. Sprzedawane towary powinny być oznaczone ceną. To jednak nie wszystko. Przepisy prawa wymagają od sprzedawcy znacznie więcej. Nie zawsze to jest przestrzegane.
Identyfikacja produktu
Do takich sytuacji najczęściej dochodzi w hipermarketach. Wiele produktów na jednej półce, pod nimi ceny, tylko która odnosi się do wybranego przez nas produktu? Niemal regułą jest, że poza ceną, jednostką miary, oznaczenie produktu nie zawiera nic więcej. Co uważniejsi prawidłową cenę mogą rozpoznać dopiero po szczegółowym „przestudiowaniu” ciągu cyfr pod kodem kreskowym. Dla innych do wyboru pozostaje albo szukać elektronicznego czytnika cen albo o jej wysokości przekonać się dopiero w kasie. Czy jednak tak powinno być?
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Nie. Zgodnie z art. 12 ustawy o cenach towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej. W miejscach przeznaczonych do sprzedaży sprzedawcy mają obowiązek uwidaczniania cen w taki sposób, by informacja ta nie budziła wątpliwości.
Cena, którą jest oznaczony produkt nie powinna budzić wątpliwości. Oznaczenie powinno także nie budzić wątpliwości w odniesieniu do identyfikacji produktu z daną ceną.
Nazwa producenta
Dodatkowe obowiązki na sprzedawców nakłada rozporządzenie ministra finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży. Zgodnie z tym rozporządzeniem sprzedawcy w odniesieniu do produktów podobnych powinni nazwę producenta oraz inne informacje umożliwiające prawidłową identyfikację.
W sytuacji, gdy cena nie zawiera takich informacji, nie została oznacza w sposób nie budzący wątpliwości dochodzi do naruszenia tych obowiązków.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Inspekcja handlowa
Sprzedawcy, którzy naruszają przepisy dotyczące znakowania cen muszą liczyć się z karami finansowymi. Za naruszenie powyższych obowiązków może grozić kara finansowa, nakładana przez inspekcję handlową, które wysokość może sięgnąć nawet 5 tys. euro.