Kiedy promocje są nieuczciwe?
REKLAMA
REKLAMA
Przydatna może być zwłaszcza ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Za nieuczciwą praktykę rynkową należy uznać działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami lub w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta (np. zamiast powstrzymania się od zakupu, może nakłonić do zakupu). Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności taką, która wprowadza błąd.
REKLAMA
Promocje łamią prawa konsumenta
Przedsiębiorcy starając się nakłonić konsumenta do zakupu, często chwytają się rozmaitych narzędzi marketingowych. Jednym z podstawowych oręży w walce o klienta są promocje. Niestety nierzadko zdarza się, że mają one na celu skłonienie do zakupu w nie do końca uczciwy sposób.
W takiej sytuacji mamy do czynienia z nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Ich przykładowy katalog zawiera art. 7 w/wym. ustawy.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Pseudopromocja
REKLAMA
Podstawowym skojarzeniem słowa „promocja” jest niemal dla każdego z nas korzyść cenowa. W powszechnym przekonaniu towary promocyjne powinny być tańsze, niż te oferowane po cenach normalnych. Jest to zatem podstawowa zasada, której powinni przestrzegać przedsiębiorcy.
Wszelkie sytuacje w których cena promocyjna nie różni się niczym od ceny oferowanej przez przedsiębiorcę w normalnej ofercie, stanowią więc nieuczciwą praktykę rynkową i są zabronione.
Sklep reklamuje się zapraszając klientów na promocyjny dzień. Jak się okazało cena promocyjna niczym nie różni się od ceny produktu sprzedawanej przed lub też po promocji.
Podobnie będzie w przypadku sztucznego wywołania efektu promocji.
Sprzedawca w celu przeprowadzenia promocji najpierw podwyższył ceny, by w czasie promocji obniżyć je do wysokości sprzed podwyżki.
Co istotne nieuczciwą praktyką rynkową będzie również sytuacja, w której sprzedawca na promocję przeznaczył ilość produktów nieproporcjonalnie małą do skali działań marketingowych.
Co może konsument?
W sytuacjach, gdy praktyka rynkowa przedsiębiorcy narusza interesy konsumenta, ten może podjąć stosowne działania. Przede wszystkim może skierować sprawę do sądu.
Zobacz również: Nieuczciwe promocje – jakie uprawnienia mają konsumenci
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat