Właściciele barów i restauracji są zobowiązani do uwidaczniania szczegółowego cennika całego aktualnego menu. Ceny potraw powinny być uwidocznione w sposób czytelny, cennik zaś wywieszony w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych. Chodzi o to, by konsument mógł poznać ceny przed złożeniem zamówienia, a nie dopiero przy płaceniu rachunku i żeby była to cena całkowita, a nie np. za 100g kotleta schabowego.
Inne usługi
Ceny za usługi fryzjerskie, remontowe, medyczne i inne muszą być podawane razem z dokładnym określeniem rodzaju usługi i jej zakresu. Jeśli jest to zgodne z praktyką, ze względu na rodzaj świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można podawać cenę jednostkową za "jednostkę" usługi, np. za przewóz taksówką - cenę za kilometr.
Ponadto przedsiębiorcy prowadzący hotele muszą wykładać w każdym pokoju katalog z cenami noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług. Przykładowo przy aparatach telefonicznych musi być uwidoczniona cena jednego impulsu a także wielkość opłat dodatkowych za wszystkie usługi telekomunikacyjne
Wchodząc do sklepu, baru czy zakładu fryzjerskiego, przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to czy:
- cena jest widoczna
- cenniki potraw w restauracji, barze określa ilość potrawy zawartej w całej porcji, w przypadku świadczenia usługi u klienta w domu, np. wymiana okien, układanie glazury, cennik powinien być przedstawiony konsumentowi przed wykonaniem zamówionej przez niego usługi.
Podstawa prawna:
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894 z późn. zm.).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz: Prawa konsumenta