Jak działają placówki pocztowe
REKLAMA
REKLAMA
Państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska” (ppup Poczta Polska) wykonując swoją działalność na terenie kraju korzysta z własnej rozległej sieci placówek. Od kilku lat przedsiębiorstwo dąży do obniżania kosztów funkcjonowania tej sieci przekształcając swoje placówki w agencje pocztowe, które w rozumieniu przepisów prawa pocztowego są placówkami operatora.
REKLAMA
REKLAMA
Przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w okresie od 6 do 24 października 2008 r. kontrola funkcjonowania 160 wybranych agencji pocztowych (w tym 32 zlokalizowanych w miastach i 128 działających na terenach wiejskich) miała na celu uzyskanie informacji na temat zakresu i jakości świadczonych w tych placówkach usług pocztowych, w tym w szczególności usług o charakterze powszechnym.
Zainteresowanie Prezesa UKE funkcjonowaniem agencji pocztowych wynika z faktu, że placówki te najczęściej powstają w miejsce likwidowanych urzędów pocztowych, a co za tym idzie powinny świadczyć wszystkie usługi, do których świadczenia zobowiązana jest Poczta Polska w celu zapewnienia wszystkim klientom dostępu do usług powszechnych na jednolitym poziomie na terenie całego kraju.
Przeprowadzona kontrola wykazała, że:
- na 160 agencji świadczących usługi pocztowe, zarówno na wsi jak i w mieście, nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie;
- podobnie jak stwierdzono to w ubiegłym roku, agencje pocztowe w bardzo małym stopniu realizują usługi polegające na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych określonych w przekazach (ok. 16 % skontrolowanych placówek);
- praktycznie wszystkie skontrolowane agencje pocztowe świadczą usługi w zakresie przyjmowania do doręczenia przesyłek listowych zwykłych oraz poleconych do 2.000 g;
- w przypadku świadczenia pozostałych usług wskaźniki kształtowały się na poziomie od ok. 15% do 85 %. Spośród nich najwięcej (85%) agencji świadczy usługę polegającą na przyjmowaniu paczek pocztowych do 10 kg. Najmniej agencji pocztowych (15,6%) świadczyło usługę polegającą na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych z przekazów pocztowych;
- w skontrolowanych w 2008 roku agencjach pocztowych odnotowano nieznaczną poprawę w zakresie przyjmowania awizowanych przesyłek w porównaniu do skontrolowanych agencji pocztowych w roku 2007;
- skontrolowane agencje pocztowe, biorąc pod uwagę tygodniowy cykl pracy, najczęściej czynne są w przedziale do 20 godzin na tydzień oraz w przedziale od 21 do 30 godzin (w ok. 38 % przypadków). Od 31 do 40 godzin usługi świadczone były przez ok. 18 % , od 41 do 50 godzin przez ok. 6% oraz powyżej 51 godzin tygodniowo przez ok. 2% skontrolowanych agencji;
- 159 na 160 skontrolowanych placówek spełnia wymóg określony w § 45 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych tj. są otwarte minimum 5 dni w tygodniu.
Jak potwierdziła kontrola UKE, nadal nie ulega zmianie zakres świadczonych usług powszechnych przez te placówki (jak wspomniano powyżej - podczas kontroli nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie). Mając na względzie stwierdzone fakty, należy podkreślić, iż z punktu widzenia ustawowych wymogów zapewnienia przez operatora publicznego dostępności do usług pocztowych jest to zjawisko niepokojące.
Na przestrzeni ostatnich 7 lat nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby agencji pocztowych, bo aż o 42%, z czego znaczna większość przypada na obszary wiejskie.
REKLAMA
Prowadzone przez UKE kontrole potwierdzają, że Poczta Polska powinna pilnie podejmować działania zmierzające do poprawy jakości świadczonych usług, szczególnie w placówkach agencyjnych, które nie są wystarczająco objęte ochroną i kontrolą ze strony wewnętrznych służb nadzorujących.
Ponadto stwierdzono, że większość agencji pocztowych nie spełnia minimalnych warunków w zakresie przystosowania do obsługi osób niepełnosprawnych. Jest to podyktowane specyficznymi warunkami lokalowymi oraz najczęściej brakiem odpowiednich środków finansowych na przystosowanie lokali w celu poprawy warunków obsługi osób niepełnosprawnych.
W związku z ustaleniami kontroli, w dalszym ciągu aktualna jest konieczność przeprowadzenia przez operatora publicznego szczegółowej analizy ekonomicznej dotyczącej korzyści i strat wynikających z rozbudowywania sieci placówek agencyjnych, zwłaszcza przy braku możliwości do utrzymania wymaganych standardów jakościowych i bezpieczeństwa obrotu pocztowego.
Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat