Usługi gastronomiczne są coraz gorsze
REKLAMA
REKLAMA
Kontrola przeprowadzona w całym kraju wykazała nieprawidłowości w ponad 80% zbadanych placówkach. Informacje pokontrolne wykazały, że przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi gastronomiczne na różny sposób działali na niekorzyść konsumenta. Porównując obecny stan do kontroli, jak była przeprowadzona w zeszłym roku, w chwili obecnej wyniki są gorsze. Widać to przede wszystkim na przykładzie jakości oferowanych produktów (nieprawidłowości wykryto w ponad 15% skontrolowanych próbek, a w zeszłym roku jedynie w ok. 6%) i rzetelności obsługi klientów.
REKLAMA
Co jest nie tak
Najwięcej zastrzeżeń w porównaniu do deklaracji składanych przez przedsiębiorców w stosunku do rzeczywiście oferowanych produktów dotyczyło:
- jakości drinków alkoholowych: mają one zaniżoną objętość lub zaniżoną zawartość alkoholu w porównaniu do napoju wzorcowego;
- kawy naturalnej: o zaniżonej zawartości surowca kawy w stosunku do ilości deklarowanej;
- wyrobów kulinarnych: w niektórych lokalach gastronomicznych serwowano produkty przeterminowane;
- rzetelność obsługi;
- nieprawidłowe naliczanie cen albo niepodawanie ilości nominalnych lub daty wystawienia cennika;
- niezgodności w oznakowaniu towarów: dotyczyły one głównie nie podawania pełnych informacji o producencie lub formie prawnej firmy, posługiwanie się nieprawidłowymi sformułowaniami poprzedzającymi datę minimalnej trwałości (np. „najlepsze przed” zamiast „najlepiej spożyć przed”), podawanie daty w formie cyfr bez określenia, czego ona dotyczy lub też nie było żadnych oznaczeń;
- nieodpowiednie magazynowanie żywności (surowców do produkcji): przede wszystkim nieprzestrzeganie warunków przechowywania, m.in. sanitarnych;
- w niektórych placówkach gastronomicznych w ogóle nie używano przyrządów pomiarowych, jedynie wag domowych, które nie podlegają legalizacji.
Wnioski i skutki kontroli
Zachowanie odpowiedniego standardu usług gastronomicznych jest niezwykle ważne. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że usługi są świadczone zazwyczaj tylko w sezonie urlopowym. Ponadto to są one coraz bardziej popularne i ich liczba rośnie z roku na rok. Dlatego też Inspekcja Handlowa już teraz zapowiada wzmożone kontrole tego segmentu gospodarki w przyszłości. Obecnie wyniki kontroli były podstawą do:
- wycofania z obrotu produktów spożywczych o niewłaściwej jakości i przeterminowanych,
- nałożenia 156 mandatów karnych,
- skierowania 39 wystąpień do urzędów miar,
- skierowania 27 spraw do organów nadzoru sanitarnego.
Ponadto skierowanych zostało 15 powiadomień do właściwych ze względu na miejsce produkcji inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych, 7 wniosków do sądów rejonowych oraz 4 zawiadomienia do urzędów skarbowych.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat