Niezgodność towaru z umową
Zgodnie z definicją za towar niezgodny z umową uznaje się m.in. produkt, który nie ma cech właściwych dla towaru danego rodzaju. W przypadku artykułów żywnościowych najczęściej ujawnia się to tym, że produkt jest nieświeży, przeterminowany albo niezgodny z opisem na opakowaniu. Konsument zawsze ma prawo złożyć w takiej sytuacji reklamacje do sprzedawcy. Trzeba jednak pamiętać o ważnych terminach.
Terminy
Aby nie utracić swoich uprawnień konsument powinien poinformować sprzedawcę o wykryciu wady w towarze niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Są jednak pewne różnice ze względu na to czy towar zakupiony jest luzem czy jest paczkowany.
Terminy na zawiadomienia sprzedawcy wynoszą:
- 3 dni od dnia otwarcia opakowania towaru paczkowanego
- 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego
Dodatkowym warunkiem dla tego, aby reklamacja była ważna jest obowiązek powiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru z umową nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości lub terminu jego przydatności do spożycia oznaczonej na opakowaniu, chyba że taka nie została ustalona.
Kupujemy pierniki z nadzieniem na wagę. Po przyjściu do domu okazuje się, że ciastka nie mają w ogóle nadzienia. Są one niezgodne z umową, bo nie mają takich cech o jakich zapewniał nas sprzedawca. Ponieważ towar był zakupiony luzem mamy trzy dni od momentu zakupu na złożenie reklamacji.
Zobacz więcej na www.www.infor.pl/prawo/reklamacje
Zobacz serwis: Prawa konsumenta