REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaginiona przesyłka – co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że przesyłki – te małe i te trochę większe, a zwłaszcza te nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej, giną w drodze do adresata. Co więc można na to poradzić? Czy jest jakiś sposób aby uzyskać zadośćuczynienie? Odpowiedź jest jedna: należy wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Ile czasu ma operator na odpowiedź na reklamację i jakie odszkodowanie możesz uzyskać?

Prawo do wniesienia reklamacji do operatora pocztowego, u którego została nadana przysługuje nadawcy przesyłki albo adresatowi ale pod warunkiem, że nadawca zrzeknie się na jego rzecz praw dochodzenia roszczeń.

REKLAMA

Jak złożyć reklamację?

Reklamację można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu sporządzanego przez pracownika operatora, a także za pomocą maila lub formularza dostępnego na stronie danego operatora (o ile operator dopuszcza taką możliwość). W reklamacji należy podać:

  • swoje imię, nazwisko, adres, datę sporządzenia reklamacji;
  • przedmiot reklamacji;
  • data i miejsce nadania przesyłki;
  • numer przesyłki;
  • okoliczności uzasadniające reklamację (np. zaginięcie przesyłki);
  • wysokość żądanego odszkodowania;
  • podpis.

Jeżeli o czymś zapomnisz to operator wezwie cię do uzupełnienia wskazanych braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.

Kiedy należy złożyć reklamację?

REKLAMA

W sytuacji utraty przesyłki pocztowej obsługiwanej przez Pocztę Polską w zakresie usługi powszechnej reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania przesyłki. Natomiast w przypadku utraty przesyłki obsługiwanej przez innego operatora reklamację możemy złożyć w dniu następnym po upływie terminu, w jakim uważa się niedoręczoną przesyłkę za utraconą - termin ten operator określa w regulaminie świadczenia usług pocztowych.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od operatora reklamacja musi zostać złożona przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej – po tym czasie roszczenia się przedawniają. Bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu na czas wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że inne terminy obowiązują w przypadku świadczenia usługi w obrocie zagranicznym ponieważ operator pocztowy ma 3 miesiące na wypłatę odszkodowania lub poinformowanie o nieuznaniu reklamacji.

Jakie odszkodowanie?

Wysokość odszkodowania zależy od rodzaju usługi, w ramach której przesyłka została nadana. W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi powszechnej:

  • za zaginięcie listu poleconego przysługuje odszkodowanie w wysokości maksymalnie 145 zł (50 krotność opłaty pobranej);
  • za zaginięcie paczki pocztowej przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez reklamującego, nie wyższej jednak niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie.

REKLAMA

W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi niebędącej usługą powszechną: za zaginięcie przesyłki można otrzymać odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych rzeczy, ale operator, ma prawo do wprowadzenia korzystniejszych warunków w tym zakresie w regulaminie świadczenia usługi pocztowej. Ponadto, jeżeli przesyłka zaginie, operator pocztowy, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca również pobraną opłatę za usługę.

Centrum Informacji Konsumenckiej działające przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej radzi by w przypadku przesyłania przedmiotów o znacznej wartości skorzystać z możliwości zadeklarowania wartości przesyłki. Taka usługa wiąże się, co prawda, z większymi kosztami, ale gwarantuje odszkodowanie w wysokości przez nas wskazanej. Innym sposobem ochrony jest również ubezpieczenie przesyłki.


Odpowiedź na reklamację

Po złożeniu reklamacji operator ma na jej rozpatrzenie i udzielenie odpowiedzi 30 dni od dnia jej otrzymania (termin zostanie dochowany również gdy operator nada odpowiedź 30 dnia). Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:

  • nazwę jednostki operatora pocztowego rozpatrującej reklamację
  • powołanie podstawy prawnej
  • informację o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji
  • w przypadku uznania reklamacji – określenie wysokości odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty
  • uzasadnienie, jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie
  • pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie adresu, na jaki złożyć odwołanie
  • pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dalszego dochodzenia roszczeń
  • imię i nazwisko upoważnionego pracownika operatora pocztowego wraz z zajmowanym przez niego stanowiskiem

Jeżeli operator nie udzieli odpowiedzi we wskazanym terminie to jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji i wypłatą odszkodowania.

Co jeśli odpowiedź operatora nie jest satysfakcjonująca?

Jeśli operator odrzucił twoją reklamację lub jeśli nie jesteś zadowolony z jego odpowiedzi to możesz skorzystać z interwencji Prezesa UKE, pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR) lub skierować sprawę do sądu powszechnego. Warto jednak w pierwszej kolejności skorzystać z dróg pozasądowych ponieważ pozwoli ci to zaoszczędzić zarówno czas jak i pieniądze.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1481 z późn.zm.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 421)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Robert Prevost nowym Papieżem! Mamy nowego Zwierzchnika Kościoła katolickiego! Kim jest nowy Ojciec Święty?

W dniu 8 maja br. kardynał Robert Prevost został wybrany nowym Papieżem. Przyjął imię Leon XIV. Jak podaje Reuters - jest to to 69-letni Amerykanin, który większość swojej kariery spędził jako misjonarz w Peru. Jest on stosunkowo nieznany na arenie międzynarodowej. Mianowany kardynałem przez papieża Franciszka w 2023 r., udzielił niewielu wywiadów mediom i rzadko przemawiał publicznie.

Joanna Senyszyn – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na prezydenta 2025]

Joanna Senyszyn – do której partii należy? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na prezydenta Polski w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Jaki numer na karcie do głosowania ma Joanna Senyszyn? Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kim jest nowy Papież?

W dniu 8 maja 2025 r. wybrano nowego Papieża. Kim jest nowy papież katolicki? Jak nazywa się nowy papież? Kto jest papieżem 2025? Jakie ma poglądy Papież?

Nowy Papież - czy będzie kontynuował modlitwy na maj 2025 r.? Franciszek zachęcał w maju do modlitwy o godziwe warunki pracy dla wszystkich

Nowy Papież - czy będzie kontynuował modlitwy na maj 2025 r.? Papież Franciszek zachęcał w maju 2025 r. do modlitwy o godziwe warunki pracy dla wszystkich. Papież wiedział jak ważnym aspektem życia społecznego jest praca. Zresztą już Jan Paweł II poświęcił w jednej ze swoich encyklik wiele przemyśleń na temat wartości ludzkiej pracy. Laborem exercens (łac. wykonując pracę) – encyklika społeczna papieża Jana Pawła II, ogłoszona została14 września 1981, w 90. rocznicę ogłoszenia encykliki Rerum novarum Leona XIII. Papież porusza tam wątek tego: czy żyjemy po to, żeby pracować, czy pracujemy po to, żeby żyć. To pytanie w dzisiejszych czasach (zabieganych, gdzie pogubiły się wartości życiowe, gdzie liczyć się konsumpcjonizm) - nabiera jeszcze większego sensu. Obecnie, według danych ONZ i Międzynarodowej Organizacji Pracy (OIL), 402,4 miliona ludzi na świecie nie ma pracy; 160 milionów dzieci jest zmuszanych do pracy; 240 milionów pracowników otrzymuje mniej niż 3,65 dolara dziennie; a ponad 60% aktywnej zawodowo populacji pracuje w szarej strefie, co oznacza, że około 2 miliardy ludzi nie ma praw pracowniczych ani zabezpieczenia społecznego.

REKLAMA

MOPS ma prawo odmówić zasiłku osobie niepełnosprawnej chodzącej o kulach (umiarkowany stopień niepełnosprawności)

MOPS nie dał zasiłku osobie niepełnosprawnej bo wcześniej otrzymała ona zasiłek stały 1000 zł, zasiłek celowy na zakup posiłku lub żywności (200 zł), specjalne zasiłki celowe: na częściowe pokrycie opłat mieszkaniowych (100 zł), na pokrycie części kosztów energii elektrycznej (150 zł) i na leki i leczenie (150 zł). Umiarkowany stopień niepełnosprawności i ograniczenia wynikające z chodzenia o kulach nie dają prawa do kolejnych roszczeń do MOPS o zasiłki.

Od tej ulotki zależy zwrot 10 000 zł - 30 000 zł świadczenia pielęgnacyjnego do MOPS. Otrzymał ją każdy opiekun osoby niepełnosprawnej z tym świadczeniem

Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymują w całej Polsce wezwania do zwrotu od 10 000 zł do 42 000 zł. Chodzi o świadczenie pielęgnacyjne wypłacane w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie poziomu wsparcia (często okres roku i więcej). Nie można łączyć świadczenia wspierającego i pielęgnacyjnego. Rodziny osób niepełnosprawnych twierdzą, że nie wiedziały o konieczności zwrotu np. 13 000 zł. MOPS twierdzą, że pod koniec 2023 r. wysłały każdej osobie mającej stare świadczenie pielęgnacyjne ulotkę z taką informacją.

Hulajnoga na chodniku, ścieżce rowerowej, ulicy. Jak jeździć zgodnie z prawem, a czego robić nie wolno? Jakie grożą mandaty? Radca prawny odpowiada na najczęstsze pytania [Q&A]

Dość powszechnie uważa się, że nowelizacja Prawa o ruchu drogowym (Prd), jak weszła w życie 21 maja 2021 r. uregulowała sytuacje prawną hulajnóg elektrycznych. Nic bardziej mylnego o czym pisałem tutaj: https://moto.infor.pl/jednoslad/prawo/2979619,hulajnoga-elektryczna-chodnik.html. Weszły w życie wówczas po prostu szczególne uregulowania dla hulajnóg, „wprowadzając” je tym samym na chodniki i drogi dla rowerów (DDR) – potocznie zwane ścieżkami rowerowymi. Po prawie dokładnie 4 latach przepisy te nadal powodują trudności w stosowaniu przez co dość powszechnie naruszane. Poniżej wyjaśniam, w formie Q&A kwestie budzące najczęściej wątpliwości, każdorazowo z podaniem właściwej podstawy prawnej lub wskazaniem jej braku.

Zarobki w wyborach a zasiłki i świadczenia z MOPS

Czy diety członków komisji wyborczych wlicza się do dochodu w pomocy społecznej? Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wpłynęła interpelacja w tej sprawie.

REKLAMA

Konklawe. Kiedy możemy się spodziewać białego dymu? [AKTUALIZACJA]

Dziś rano kardynałowie zamknięci w Kaplicy Sykstyńskiej przystąpili do drugiego głosowania nad wyborem papieża. Przewidziano cztery tury.

Pracownicy nie będą już musieli wykonywać wszystkich poleceń przełożonego – „pielęgniarka nie będzie wykonywać obowiązków salowej, a dekarz nie będzie montował urządzeń sanitarnych”. Koniec z nadużyciami ze strony pracodawców

W dniu 24 kwietnia 2025 r. sejmowa Komisja do Spraw Petycji, w następstwie skierowanej do niej petycji obywatelskiej, wystąpiła do MRPiPS o zajęcie stanowiska w kwestii zmiany przepisów kodeksu pracy w zakresie określania obowiązków pracowników w ramach stosunku pracy. Zakazane miałoby być stosowanie otwartej klauzuli zobowiązującej pracownika do wykonywania wszystkich poleceń przełożonego, niewymienionych w zakresie jego obowiązków (stanowiskowej karcie pracy).

REKLAMA