Czy można zareklamować usługę fryzjerską?
REKLAMA
REKLAMA
Umowę usługi fryzjerskiej zaliczamy do umów o dzieło, zwanych również umowami rezultatu. Regulacje dotyczące tych umów znajdziemy w art. 627- 646 Kodeksu cywilnego. Fryzjer zobowiązuje się więc do wykonania określonej usługi a klient do zapłaty za nią wynagrodzenia.
REKLAMA
Wyobraźmy sobie taką sytuację: decydujemy się na zabieg farbowania i modelowania włosów. Po wizycie okazuje się, że nasza fryzura nie jest taka jakiej oczekiwaliśmy - użyto innej farby, włosy są łamliwe i wypadają.
Większość z nas godzi się na ten stan rzeczy, a wyrazem dezaprobaty jest jedynie zaprzestanie korzystania z usług nieudolnego fryzjera.
POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej
Co moglibyśmy zrobić?
REKLAMA
Przede wszystkim mamy możliwość złożenia reklamacji. Wada dzieła (zniszczone włosy, zły wybór farby) upoważniają nas do zażądania poprawy wykonanej usługi. Jeżeli poprawa nie jest możliwa bądź usługodawca w określonym terminie jej nie dokonał mamy prawo do odstąpienia od zawartej umowy. Wiąże się z tym oczywiście zwrot kosztów na jakie wyceniona była dana usługa. Odstąpienie od umowy jest możliwe jedynie w przypadku, gdy wada jest istotna – a za taką można uznać np. źle użytą farbę do włosów. Jeżeli jednak wada wynikałaby z naszego subiektywnego odczucia, że fryzura mimo fachowego, zgodnego z umową wykonania nam się nie podoba, nie daje automatycznie możliwości do tego, by odstąpić od umowy. W przypadku gdy wady usługi są niewielkie, możemy zażądać obniżenia ceny proporcjonalnie do wykonanej usługi.
Generalnie w przypadku roszczeń wynikających z umowy o dzieło termin przedawnienia mija z upływem dwóch lat od dokonania dzieła. Pamiętajmy jednak, że w przypadku usługi fryzjerskiej zalecane jest, abyśmy jak najwcześniej zgłosili ewentualne pretensje.
W uzasadnionych przypadkach możliwe jest, abyśmy powołując się na treść art. 471 k.c. zażądali odszkodowania, gdyż nienależyte wykonanie usługi przez fryzjera, może skutkować poniesieniem przez nas określonej szkody majątkowej.
Źle wykonana trwała ondulacja zmusza nas do zakupu środków przeciwdziałających wypadaniu włosów.
Po dokonaniu każdej umowy teoretycznie powinniśmy dostać potwierdzenie wykonania usługi w postaci paragonu. W przypadku usług fryzjerskich często zdarza się jednak, że go nie otrzymujemy. Nie stawia nas to na straconej pozycji. Możliwe jest potwierdzenie wystąpienia wad usługi w postaci zeznań osób, które w tym czasie przebywały na terenie lokalu.
Ponadto, zaleca się aby sporządzoną reklamację udostępnić w formie pisemnej. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź. Jeżeli tego nie zrobi, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.
Zobacz: Reklamacje
Gdy klient nie ma racji
REKLAMA
Klientka decyduje się na zabieg przedłużania włosów. Zabieg ten został wykonany przez renomowaną fryzjerkę, posiadającą własny zakład fryzjerski, która poinformowała klientkę o szczegółach całej usługi. Następnego dnia klientka zauważyła pewne nieprawidłowości ,,kosmacące się i poskręcane włosy”, skarżyła się na bóle głowy i złe samopoczucie. Fryzjerka ponowiła usługę. Klientka złożyła reklamację wskazując na liczne, jej zdaniem, wady usługi.
Ustalenie dokładnego stanu faktycznego przez sąd, pozwoliło zweryfikować jej zeznania. Ostatecznie ustalono, że zabieg został wykonany poprawnie, a włosy użyte w zabiegu były najwyższej jakości (jako potwierdzenie powódka otrzymała list z firmy produkcyjnej). Sąd oddalił powództwo, a powódkę obciążył kosztami procesowymi (zob. wyrok Sądu Rejonowego dla Wrocławia z dnia 6 maja 2013 roku o sygn. akt VIII C 1063/11.
W tym wypadku więc, gdy decydujemy się drogę sądową musimy pamiętać o możliwych negatywnych skutkach jakie mogą nastąpić, jeżeli nie udowodnimy wad prawnej usługi.
Zobacz: Prawa konsumenta
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2017 poz. 459)
- wyrok Sądu Rejonowego dla Wrocławia z dnia 6 maja 2013 roku o sygn. VIII C 1063/11
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat