REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja imprezy turystycznej

Kamila Mazurek
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Wybierając się na wakacje, klient powierzający organizację swojego wypoczynku w ręce biura podróży, wymaga by wywiązało się ono ze wszystkich punktów zawartej umowy. Oznacza to zatem, że jeśli pobierający usługi zastanie na miejscu opuszczoną kwaterę bez widoku na wymarzoną i wyczekiwaną plażę, ma prawo wystąpić z żądaniem odszkodowawczym. Podstawą do pociągnięcia do odpowiedzialności biura podróży jest wadliwe wykonywanie przez nie umowy - adekwatnie do standardów, na jakie umówili się korzystający i oferujący świadczenie - w przypadku 3-gwiazdkowego hotelu może to być m.in szwankująca klimatyzacja czy brak dostępu do bieżącej wody.

REKLAMA

Czym jest impreza turystyczna?

W myśl art. 3 Ustawy o usługach turystycznych, za imprezę turystyczną uznaje się co najmniej dwie usługi turystyczne (przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym), które stanowią pewną całość programową, i jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu, mają również określoną wspólną cenę.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność prawna organizatora

REKLAMA

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Natomiast wyłączony z tej odpowiedzialności jest wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie i jeżeli ich działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć;
- siłą wyższą (
a więc nieobjęte wolą organizatora - niezależne od jego decyzji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna sytuacja dotyczy zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie - jeśli organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie, nie będzie można rościć względem niego odszkodowania. Mimo braku ponoszenia odpowiedzialności, biuro w czasie trwania wycieczki powinno zaoferować pomoc klientowi ponoszącemu szkodę.

Przejawy wszelkiego niezadowolenia powinny zostać zgłoszone organizatorowi oraz wykonawcy usługi. Nie mogą być kierowane do innych podmiotów np. do agenta, u którego nastąpiło zakupienie usługi – doręczenie pisma do jego rąk opóźnia proces weryfikacji – bowiem jest on zobligowany do dalszego przekazania go do osoby powołanej do obioru. Kierowanie reprymend o niewłaściwe zapewnienie warunków w stosunku do właściciela hotelu lub przewoźnika jest możliwe tylko przy organizacji wyjazdu prywatnego.

Zobacz: Konsument i umowy

Termin załatwienia sprawy

REKLAMA

Klient, dochodząc swoich praw, może złożyć reklamację w czasie trwania wycieczki (wówczas informując na bieżąco o niedopełnianych warunkach porozumienia, może liczyć na natychmiastowe załatwienie problemu), jak i po jej zakończeniu – wtedy związany jest terminem 30 dni od dnia upłynięcia imprezy. Regulacja ta ma charakter stały. Świadczący usługi zatem nie może tego terminu ukrócić mocą jednostronnej decyzji. Reklamacja jest najprostszym i co do zasady przynoszącym najlepsze efekty środkiem skarżenia, jako, że nie wymaga uiszczania żadnych kosztów i stanowi relatywną oszczędność czasu w stosunku do długotrwałego i kosztownego procesu sądowego.

Niezależnie od wyniku rozpatrzenia reklamacji przez biuro podróży, musi ono klarownie przedstawić swoje stanowisko. A więc, w razie nieuwzględnienia pisma, przekazać klientowi szczegółowe, pisemne uzasadnienie swojej decyzji. Jeśli jednak organizator w ciągu 30 dni od nadesłanego pisma nie powiadomi klienta, o tym, co postanawia, wówczas na korzyść dopominającego się – z wszystkich roszczeń przez niego zgłoszonych, biuro musi się wywiązać (w takiej sytuacji reklamację uznaje się za uzasadnioną).

Zmiana umowy przed wyjazdem

Jeśli organizator, jeszcze przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony zmienić istotne warunki umowy z klientem, z powodów od niego niezależnych powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. Korzystający z usługi natomiast może w takich okolicznościach albo przyjąć nowy kształt umowy albo od niej odstąpić z natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Zobacz: Reklamacje

Odwołanie imprezy przez organizatora - konsekwencje

Może się zdarzyć, że wskutek zaistnienia niezależnych od klienta okoliczności, biuro podróży odwoła imprezę turystyczną. Wówczas organizator powinien zorganizować imprezę zastępcza, o tym samym lub wyższym standardzie, ewentualnie za zgodą klienta, imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Klient ma prawo wyboru – albo zdecydować się na uczestnictwo w niej (i ewentualnie negocjować wysokość ceny) albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2016 poz. 187 z późn. zm)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

REKLAMA

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

REKLAMA

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA