Kiedy składamy reklamacje do sprzedawcy i podajemy swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania, telefon kontaktowy, to przekazujemy do wiadomości przedsiębiorcy swoje dane osobowe. Są nimi wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Takie działanie jest nieuniknione, tym bardziej że wynika to z obowiązku wykonania umowy. Należy jednak pamiętać o tym, że w tym momencie firma tworzy tzw. zbiór danych osobowych. Jest to zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie. Podmiot, który decydują o celach i środkach przetwarzania tychże danych osobowych staje się administratorem danych. Ciąży nad nim ustawowy obowiązek zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. Nawet jeśli zbiór ten dotyczy danych o osobach zgłaszających reklamacje.Powyższy obowiązek nie istnieje, jeśli administrator danych przetwarza je np. wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej. W praktyce w taki sposób częściej działają małe firmy. W większych przedsiębiorstwach jest silnie rozbudowana struktura organizacyjna i marketing.
Zgłoszenie zbioru danych do rejestracji składa się na formularzu do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) albo drogą elektroniczną, przy czym wymagany jest tutaj bezpieczny podpis elektroniczny. Oprócz tego Generalny Inspektor prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr zbiorów danych osobowych. Można go przeglądać na stronie internetowej GIODO.
Każda osoba, której dane osobowe są przetwarzane może je kontrolować. Oznacza to, że ma prawo do:
- informacji, czy taki zbiór istnieje;
- informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych zawartych w takim zbiorze;
- informacji, od kiedy przetwarza się w zbiorze dane jej dotyczące, oraz podania treści tych danych;
- informacji o źródle, z którego pochodzą dane jej dotyczące, chyba że są one objęte tajemnicą państwową;
- informacji o sposobie udostępniania danych;
- żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane;
- w określonych sytuacjach wniesienia pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania jej danych ze względu na jej szczególną sytuację;
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych w przypadkach, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania jej danych osobowych innemu administratorowi danych.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r., nr 101, poz. 926 z późn. zm.).
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum