REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacyjna reklamacja - jak egzekwować swoje prawa?

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Wakacyjna reklamacja - jak egzekwować swoje prawa?
Wakacyjna reklamacja - jak egzekwować swoje prawa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak napisać reklamację? Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji? Europejskie Centrum Konsumenckie w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – zachęca do egzekwowania swoich praw!
rozwiń >

Akcja! #Wakacyjna reklamacja

Wakacje za nami! Nie wszyscy będą jednak je miło wspominać. Wielu konsumentów doświadczyło trudności np. z opóźnionym lub odwołanym lotem, wynajmem auta, rezerwacją pokoju hotelowego, czy z biurem podróży… Odpowiedzią na to może być Twoja reklamacja.

REKLAMA

Statystyki za okres wakacyjny w 2021

Co roku do ECK, działającego przy UOKiK, wpływają liczne skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową.

W 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września otrzymaliśmy

– 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy.

W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– odnotowaliśmy 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo).

Za tymi liczbami kryją się nieudane wakacje, na które konsumenci czekali cały rok.

Większość zgłaszanych problemów w okresie od połowy czerwca do końca sierpnia dotyczyła:

  • sektora lotniczego – 762 zgłoszenia,
  • wynajmu noclegów – 96 zgłoszeń,
  • wypożyczalni aut – 19 zgłoszeń,
  • usług turystycznych (biur podróży) – 8 zgłoszeń.

REKLAMA

Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem - spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie!

W ramach kampanii w mediach społecznościowych „Akcja #WakacyjnaReklamacja” – Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK pragnie zachęcić podróżnych, którym zmarnowano urlop - do wysłania reklamacji!

Jak napisać reklamację?

Przygotowaliśmy ją dla Ciebie! Przykładowe wzory znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/

Czy moje roszczenie jest zasadne?

Zadzwoń do nas i się upewnij! Infolinia ECK działa od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00 pod numerem: 22 55 60 600 (koszt zgodnie z taryfą operatora).

Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji?

Sprawdź to na naszej stronie! Informacje znajdziesz na stronie ECK w części „Twoje prawa”: https://konsument.gov.pl/

Ile mam czasu na wysłanie reklamacji?

Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.

  • Uszkodzony bagaż: 7 dni.
  • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie.
  • Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
  • Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
  • Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące.
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).

Gdzie mogę się zwrócić po pomoc?

Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.

Kontakt do ECK Polska:

  • strona internetowa https://konsument.gov.pl/
  • tel.: (22) 55 60 600 – od poniedziałku do piątku w godz. 10-14.
  • mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu

Problem z polskim przedsiębiorcą:

  • 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
  • E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
  • Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

REKLAMA

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

REKLAMA

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

REKLAMA