Jak złożyć reklamację na problemy z ustawowymi wakacjami kredytowymi?
REKLAMA
REKLAMA
Jak złożyć reklamację na ustawowe wakacje kredytowe?
Każdy kredytobiorca, który spełnia warunki do skorzystania z tzw. ustawowych wakacji kredytowych ma niezbywalne prawo do skorzystania z nich. Bank w takiej sytuacji nie ma możliwości odmówić, namawiać do skorzystania z wakacji bankowych, w których zwykle trzeba płacić ratę odsetkową kredytu, czy też utrudniać, np. wymagając złożenia oddzielnego wniosku na każdy miesiąc.
REKLAMA
Co ma zatem zrobić konsument, który napotkał na swojej drodze problemy?
REKLAMA
W pierwszej kolejności powinien skierować pisemną reklamację do banku, w którym posiada swój kredyt hipoteczny, a który naruszył prawa, bądź interesy kredytobiorcy. Może ją złożyć osobiście, bądź wysłać pocztą. W przypadku przekazania go w oddziale banku warto zadbać o otrzymanie potwierdzenia złożenia wniosku na jego kopii.
Bank ma obowiązek rozpatrzeć ją w ciągu 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. W wyjątkowych sytuacjach termin ten może przedłużyć do 60 dni. Musi jednak powiadomić o tym składającego reklamację, a także wyjaśnić mu powody tej sytuacji wraz z okolicznościami i terminem jej rozpatrzenia.
Odrzucenie reklamacji przez bank na problemy ze skorzystaniem z wakacji kredytowych – co dalej?
W sytuacji, gdy bank nie uzna roszczenia, bądź nie udzieli odpowiedzi, kredytobiorca w kolejnym kroku może zwrócić się do Rzecznika Finansowego o podjęcie działań indywidualnych w tej sprawie.
W tym celu musi złożyć odpowiedni wniosek. Należy do niego dołączyć całą dokumentację. Niezbędne będzie dołączenie kopii złożonej reklamacji, a także stanowiska banku w jej sprawie.
Wniosek do Rzecznika Finansowego o podjęcie działań w indywidualnej sprawie do pobrania:
Jak banku utrudniają skorzystanie z wakacji kredytowych?
Biuro Rzecznika Finansowego od dnia 28.07.2022 odnotowało 2120 zgłoszeń, w których wskazywano m.in. na potencjalne działania banków, utrudniające kredytobiorcom możliwość skorzystania z ustawowych wakacji kredytowych. Informacje dotyczą działalności 15 banków. Rzecznik Finansowy przekazał do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informację o dostrzeżonych możliwych nieprawidłowościach w działaniach banków oraz zwrócił się do Prezesa UOKiK o zbadanie sprawy.
Działania Rzecznika Finansowego w sprawie wakacji kredytowych
Od dnia wejścia w życie Ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzającej tzw. „wakacje kredytowe”, Rzecznik Finansowy monitoruje działania banków. Zastrzeżenia konsumentów dotyczą przede wszystkim kryterium kwalifikacji do skorzystania z rządowych wakacji kredytowych - mimo, iż te są jasno określone w ustawie, oraz ich wymagań w kwestii możliwości złożenia wniosku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat