W jaki sposób reklamować artykuły spożywcze?
REKLAMA
REKLAMA
Często zdarza się, że zakupione artykuły spożywcze są niezdatne do konsumpcji, wówczas należy koniecznie złożyć reklamację tego towaru. Należy pamiętać, ze towary żywnościowe są specyficznym rodzajem towarów konsumpcyjnych narażonych w większym stopniu na zepsucie. Oznacza to, że ich przydatność znacznie wpływa na zdrowie konsumentów. W sytuacji, gdy produkt jest niezgodny z umową sprzedaży kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów (art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U.2002.141.1176). W odniesieniu do regulacji ustawowej doprowadzenie przez sprzedawcę towaru do stanu zgodnego z umową powinno zostać zrealizowane w pierwszej kolejności. Konsument może żądać wskazanych działań po uprzednim złożeniu sprzedawcy stosownego oświadczenia. Ważne jest, że naprawa bądź wymiana towaru następuje nieodpłatnie w stosunku do kupującego co oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów związanych z tymi działaniami. Jeżeli jednak wymiana towaru jest niemożliwa, wówczas konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, czyli zwrotu pieniędzy.
REKLAMA
Zobacz też: Czy sprzedawca może zatrzymać zareklamowany towar?
Specyfika reklamacji towarów żywnościowych
Sprzedawca, który otrzyma reklamację swojego artykułu spożywczego powinien ją rozpatrzyć. Oznacza to bowiem, że nie może odesłać kupującego do producenta czy importera lub powoływać się na regulamin swojego sklepu. W takiej sytuacji konsument w pierwszej kolejności będzie domagać się wymiany wadliwego towaru. Roszczenie kupującego powinno zostać zaspokojone niezwłocznie po złożeniu przez niego reklamacji. Aby łatwiej dochodzić swoich roszczeń konsument powinien przedłożyć sprzedawcy dowód zakupu danego towaru w jego sklepie (czyli paragon). Jeżeli nie jest możliwe dokonanie wymiany towaru, to obniżenie jego ceny musi nastąpić za zgodą obu stron. Punktem wyjściowym do określenia nowej ceny towaru powinna być wartość rynkowa wskazana w dniu zawarcia umowy sprzedaży. Dodatkowo konsument ma prawo odstąpić od umowy, które jest uprawnieniem przysługującym w ostatniej kolejności. Jednakże odstąpienie od umowy jest niemożliwe, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Co do zasady termin reklamacji towaru wynosi dwa miesiące. Jednakże w związku ze specyfiką artykułów spożywczych ze względu na ich trwałości – termin do złożenia reklamacji jest krótszy.
Termin do złożenia reklamacji
Art. 9 ust. 2 ustawy wskazuje, iż określenia terminu do złożenia reklamacji towaru żywnościowego stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Wobec tego, zgodnie z treścią § 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2003 r. (Dz.U.2003.31.258) kupujący traci uprawnienia z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową, jeżeli nie zawiadomi o tym sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Przepis ten określa, iż:
- w przypadku towaru paczkowanego termin na złożenie reklamacji wynosi 3 dni od dnia otwarcia opakowania oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości oraz, dla którego nie określa się daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia,
- w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego, termin ten wynosi 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru.
Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.
Zobacz również: Ile czasu powinna trwać reklamacja?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat