REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób reklamować artykuły spożywcze?

Monika Pązik
Reklamacja artykułów spożywczych. / fot. Fotolia
Reklamacja artykułów spożywczych. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupujący ma prawo zareklamować towar żywnościowy, który jest niezgodny z umową sprzedaży w terminie 3 dni od dnia otwarcia lub dnia sprzedaży. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę przed upływem terminu przydatności lub daty minimalnej trwałości.

Często zdarza się, że zakupione artykuły spożywcze są niezdatne do konsumpcji, wówczas należy koniecznie złożyć reklamację tego towaru. Należy pamiętać, ze towary żywnościowe są specyficznym rodzajem towarów konsumpcyjnych narażonych w większym stopniu na zepsucie. Oznacza to, że ich przydatność znacznie wpływa na zdrowie konsumentów. W sytuacji, gdy produkt jest niezgodny z umową sprzedaży kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów (art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U.2002.141.1176). W odniesieniu do regulacji ustawowej doprowadzenie przez sprzedawcę towaru do stanu zgodnego z umową powinno zostać zrealizowane w pierwszej kolejności. Konsument może żądać wskazanych działań po uprzednim złożeniu sprzedawcy stosownego oświadczenia. Ważne jest, że naprawa bądź wymiana towaru następuje nieodpłatnie w stosunku do kupującego co oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów związanych z tymi działaniami. Jeżeli jednak wymiana towaru jest niemożliwa, wówczas konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, czyli zwrotu pieniędzy.

REKLAMA

Zobacz też: Czy sprzedawca może zatrzymać zareklamowany towar?

Specyfika reklamacji towarów żywnościowych

Sprzedawca, który otrzyma reklamację swojego artykułu spożywczego powinien ją rozpatrzyć. Oznacza to bowiem, że nie może odesłać kupującego do producenta czy importera lub powoływać się na regulamin swojego sklepu. W takiej sytuacji konsument w pierwszej kolejności będzie domagać się wymiany wadliwego towaru. Roszczenie kupującego powinno zostać zaspokojone niezwłocznie po złożeniu przez niego reklamacji. Aby łatwiej dochodzić swoich roszczeń konsument powinien przedłożyć sprzedawcy dowód zakupu danego towaru w jego sklepie (czyli paragon). Jeżeli nie jest możliwe dokonanie wymiany towaru, to obniżenie jego ceny musi nastąpić za zgodą obu stron. Punktem wyjściowym do określenia nowej ceny towaru powinna być wartość rynkowa wskazana w dniu zawarcia umowy sprzedaży. Dodatkowo konsument ma prawo odstąpić od umowy, które jest uprawnieniem przysługującym w ostatniej kolejności. Jednakże odstąpienie od umowy jest niemożliwe, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Co do zasady termin reklamacji towaru wynosi dwa miesiące. Jednakże w związku ze specyfiką artykułów spożywczych ze względu na ich trwałości – termin do złożenia reklamacji jest krótszy.

Termin do złożenia reklamacji

Art. 9 ust. 2 ustawy wskazuje, iż określenia terminu do złożenia reklamacji towaru żywnościowego stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Wobec tego, zgodnie z treścią § 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2003 r. (Dz.U.2003.31.258) kupujący traci uprawnienia z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową, jeżeli nie zawiadomi o tym sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Przepis ten określa, iż:

  1. w przypadku towaru paczkowanego termin na złożenie reklamacji wynosi 3 dni od dnia otwarcia opakowania oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości oraz, dla którego nie określa się daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia,
  2. w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego, termin ten wynosi 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru.

Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

REKLAMA

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

REKLAMA

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA