Żywność jest przedmiotem sprzedaży konsumenckiej i podlega także reklamacji. Co istotne dotyczy to zarówno produktów sprzedawanych luzem, jak i tych pakowanych. Reklamacja żywności powinna być jednak dokonana jak najszybciej. Przepisy ustanawiają bowiem krótkie terminy.
Zobacz serwis: Reklamacje
Tylko przeterminowane?
Reklamacji podlega nie tylko żywność, która została sprzedana po terminie przydatności do spożycia. Chodzi o wszelką żywność, która jest niezgodna z umową, czyli nie nadaje się do spożycia. Przykładowo reklamacji będzie podlegać kupiona konserwa, która okazała się zepsuta pomimo faktu, iż wedle terminu przydatności do spożycia nie jest ona jeszcze przeterminowana.
Zauważone nieprawidłowości należy jednak zgłosić jak najszybciej. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej kupujący traci swoje uprawnienia związane z reklamacją, jeżeli w terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania w przypadku towaru paczkowanego. Jeżeli zatem w tym terminie nie zgłosimy sprzedawcy faktu, iż zakupiony towar jest zepsuty, wtedy też sprzedawca będzie mógł odrzucić nasze żądanie.
W przypadku towarów paczkowanych, do których należy zaliczyć m.in. także konserwy, reklamację trzeba w nieść w terminie 3 dni od dnia otwarcia produktu. W przeciwnym razie kupujący straci uprawnienia.
Podobny termin będzie również obowiązywał w odniesieniu do produktów, co do których nie ma określonej daty przydatności do spożycia.
Towary sprzedawane luzem
Inaczej oblicza się termin w przypadku reklamacji towarów sprzedawanych luzem. W takim przypadku 3-dniowy termin będzie liczony od dnia zakupu produktu.
Spleśniałe pomidory, które są sprzedawane luzem, w terminie 3 dni od daty ich zakupu.
Kiedy reklamacja powinna być uznana?
Podstawowe pytanie brzmi: kiedy reklamacja powinna być uznana? W tej kwestii zasady dotyczące reklamowania żywności nie różnią się niczym specjalnym od reklamacji innych towarów. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili wydania towaru.
Zobacz: Co napisać w reklamacji?
Warto pamiętać o tym, że niezgodność towaru istnieje nie tylko wtedy, gdy towar posiada wady (np. żywność jest zepsuta), lecz także m.in. wtedy gdy nie spełnia zapewnień składanych przez sprzedawcę, jak również wtedy gdy nie nadaje się do celu, który określił kupujący.
Kupujący chciał kupić słodkie jabłka do ciasta. Kupione owoce pomimo zapewnień sprzedawcy okazały się kwaśne. Jest to podstawa do reklamacji.