Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?
REKLAMA
REKLAMA
Gwarancja a reklamacja
„Reklamacja towaru jest możliwa jedynie z gwarancją” taką informację możemy przeczytać lub usłyszeć w wielu sklepach. Jest to informacja nie tylko błędna ale również niezgodna z prawem. Przedsiębiorcy, którzy ją przekazują wprowadzają konsumentów w błąd i mogą narazić się na interwencje m.in. UOKiKu.
REKLAMA
Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnienie konsumenta. Jest pewnym zobowiązaniem umownym. W dokumencie gwarancyjnym gwarant zobowiązuje się wobec konsumenta dokonać określonych czynności (np. naprawy albo wymiany) w określonych sytuacjach. Niemniej jednak gwarancja wcale nie wyłącza reklamacji z ustawy, która stanowi o podstawowych i nieusuwalnych uprawnieniach konsumenta. Nie ma zatem racji ten sprzedawca, który od swojego klienta będzie domagał się przedstawienia gwarancji, uzależniając od tego przyjęcie roszczenia do rozpatrzenia.
Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy
Istota gwarancji
Dlaczego jednak sprzedawcy często tak postępują? Tak naprawdę to gwarancja jest w większości wypadków bardziej korzystna dla samego sprzedawcy. Co za tym idzie może być mnie korzystna dla kupującego.
REKLAMA
Gwarancja może być bowiem wystawiona zarówno przez sprzedawcę, producenta, jak i osobę trzecią. Przeważnie mamy jednak do czynienia z gwarancją producenta. Dla sprzedawcy zatem reklamacja z gwarancji jest korzystniejsza, jako że adresatem roszczeń jest gwarant (producent). W przypadku roszczeń z ustawy, żądania kierowane są zawsze do sprzedawcy.
Po drugie w odróżnieniu od uprawnień ustawowych, prawa konsumentów w gwarancji mogą ulegać modyfikacji. O ile przy reklamacji z ustawy czas odpowiedzi co do jej zasadności to 14 dni, o tyle w gwarancji może on ulec wydłużeniu. Równie istotne może być ograniczenie praw konsumentów. W ustawie mogą się oni domagać zarówno naprawy jak i wymiany, a ich wybór wiąże sprzedawcę. Tymczasem w gwarancji nie ma przeszkód, by żądania ograniczyć jedynie do naprawy.
Osobną kwestią jest odstąpienie od umowy, co w języku potocznym odpowiada żądaniu zwrotu pieniędzy. Zgodnie z ustawą konsument od umowy może odstąpić już wtedy, gdy pierwsza reklamacja nie przyniosła skutku, a konkretniej, gdy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniu konsumenta. W treści gwarancji bardzo często można się spotkać, iż o odstąpieniu od umowy możemy pomyśleć dopiero po kilku nieudanych reklamacjach.
Pamiętaj! Gwarancja nie wyłącza uprawnień z ustawy. Wyboru podstawy roszczenia dokonuje klient. Jeżeli sprzedawca wprowadza w błąd, narusza on zbiorowe interesy konsumenta.
Zobacz również serwis: Reklamacja
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat