Reklamacja
Lipiec i sierpień to czas, w którym w galeriach handlowych królują wyprzedaże. Co prawda daleko nam jeszcze do takich rabatów, jakimi swoich klientów kuszą sprzedawcy w Europie Zachodniej, czy Stanach Zjednoczonych, niemniej jednak w większości wypadków można kupić ubrania tańsze nawet o połowę.
W takiej sytuacji warto jednak odpowiedzieć sobie na pewne pytanie: czy przeceniony towar podlega reklamacji na tych samych zasadach, jak towary kupiony w normalnej cenie? Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie trzeba sięgnąć do samego „źródła”, czyli ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Zgodnie z art. 4 tejże ustawy sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar w chwili wydania jest niezgodny z umową. Powyższe oznacza, że reklamacja towaru jest możliwa jeżeli produkt jest niezgodny z umową, czyli ma np. wady, a źródło niezgodności znajdowało się w towarze przed jego wydaniem. Jeżeli niezgodność została spostrzeżona przed upływem 6 miesięcy istnieje domniemanie, iż niezgodność istniała już w chwili wydania. Takie domniemanie ułatwia życie konsumentowi, gdyż to sprzedawca musi udowodnić że było inaczej.
Zgodnie z art. 8 tejże ustawy w takim przypadku konsumentowi przysługuje wybór między dwoma żądaniami. Konsument może domagać się od sprzedawcy bezpłatnej naprawy towaru albo bezpłatnej wymiany. Wybór pomiędzy nimi należy do konsumenta i jest wiążący dla sprzedawcy.
Należy pamiętać, iż ustawa dotyczy żądań kierowanych do sprzedawcy. Nie może on odmówić przyjęcia reklamacji argumentując, iż wina leży po stronie producenta.
Zobacz również: Co warto wiedzieć, zanim złożysz reklamację?
Reklamacja przecenionego towaru
Żaden przepis ustawy nie stanowi jednak, że uprawnienia konsumenta przy kupnie produktów z przeceny są mniejsze. Oznacza to, ze nie ma możliwości, by przy okazji przeceny sprzedawca wymusił na konsumencie rezygnację z części swoich uprawnień. Nawet, gdyby konsument wyraził na to zgodę, będzie ona nieważna.
Nie oznacza to jednak że będzie tak zawsze, a wszystko zależy od okoliczności sprzedaży. Zgodnie z art. 7 ustawy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niezgodność towaru, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub powinien był wiedzieć. Jeżeli zatem wyprzedaży będzie podlegał wadliwy produkt, a sprzedawca poinformuje o tym klientów (np. poprzez odpowiednią informację przy produkcie), wtedy też reklamacja danej wady nie będzie możliwa.
Nie oznacza to jednak możliwości co do reklamacji innych wad, o których sprzedawca nie poinformował.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta