Prawa konsumenta
Uprawnienie do reklamacji jest jednym z podstawowych praw każdego konsumenta. Każdy z nas ma świadomość, że jeżeli otrzyma od sprzedawcy wadliwy towar, będzie mógł się udać do niego z roszczeniem. Pytanie tylko w jakim czasie sprzedawca musi na naszą reklamację odpowiedzieć.
Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + e-book „Zmiany w prawie pracy 2018/2019”
Terminy przy reklamacji
Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Stanowi o tym art. 4 ustawy.
Przepisy ustawy wskazują także w jakim czasie sprzedawca powinien odpowiedzieć konsumentowi na reklamację. Zgodnie z art. 8 ust. 3 jest to 14 dni. Jeżeli w tym czasie sprzedawca nie powiadomi konsumenta o tym, czy reklamacja jest przyjęta lub odrzucona, uważa się iż zgodził się z żądaniem konsumenta. Ten zaś tym samym ma roszczenie o wykonanie reklamacji. Konsekwencją nie udzielenia odpowiedzi na reklamację jest uznanie go za uzasadnione. Przedsiębiorca uchybiając obowiązkowi ustosunkowania się do żądania kupującego i uznaje fakt niezgodności towaru z umową oraz zgadza się na załatwienie reklamacji zgodnie z żądaniem w niej zgłoszonym.
Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument może domagać się albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany towaru. Nie może domagać się od razu zwrotu pieniędzy.
Należy przy tym pamiętać, iż chodzi tutaj nie o 14 dni roboczych, a zwykły termin dwóch tygodni.
Zobacz: Jak sporządzić reklamację
Termin wykonania reklamacji
O ile jednak ustawa określa termin na udzielenie odpowiedzi, o tyle oszczędnie wypowiada się co do terminu na wykonanie reklamacji. Z treści art. 8 ustawy można jedynie stwierdzić, iż reklamacja, a ściślej uczynienie zadość żądaniu reklamacyjnemu powinno być dokonane w odpowiednim czasie.
Taka regulacja nie może dziwić. O ile bowiem naprawa butów jest czynnością niezbyt skomplikowaną o tyle naprawa sprzętu elektronicznego może wymagać czasu (potrzebnego np. na sprowadzenie odpowiednich części).
POBIERZ WZÓR: Reklamacja
Należy jednak pamiętać, iż sprzedawca powinien wykonać reklamację bez zbędnej zwłoki. Nie powinien zatem zwlekać z przekazaniem rzeczy do serwisu gwarancyjnego. Co równie istotne różnie należy oceniać perspektywę czasu przeznaczonego na wykonanie reklamacji z uwagi na charakter roszczenia. Wiadomo, iż naprawa rzeczy trwa dłużej. Z kolei trudno uznać, by taki sam czas sprzedawca mógł przeznaczyć na wymianę towaru, zwłaszcza jeżeli dysponuje nim na składzie.