Zobacz: Czy można reklamować produkt niezgodny z opisem?
Uprawnienia konsumenckie
Uprawnienia konsumenckie jakie wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej są realizowane wobec sprzedawcy. Ten ostatni zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy odpowiada wobec kupującego wtedy, gdy towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Mówiąc o niezgodności z umową nie mówimy tylko samej wadzie w sensie usterki fizycznej. W skrócie niezgodność z umową polega na tym, iż co wynika z umowy, zarówno z jej treści, jak i celu.
Zgodnie z przepisami prawa za niezgodny z umową należy uznać towar, który:
- nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
- jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
- jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzor;
- nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru, towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
Zobacz: Kiedy towar jest niezgodny z umową?
Nie zwlekaj z reklamacją
Niezgodność towaru z umową daje nam podstawy do roszczeń reklamacyjnych, które, zgodnie z art. 8 ustawy, stanowi żądanie bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany.
Warto jednak pamiętać o tym, że takie ze swoich praw można skorzystać tylko w ograniczonym czasie. Kupujący traci bowiem swoje uprawnienia, jeżeli przed upływem 2 miesięcy od spostrzeżenia niezgodności nie powiadomi o tym sprzedawcy. To bardzo ważna informacja dla konsumentów.
Pani X kupiła w listopadzie drogie buty zimowe. W grudniu zauważyła, iż buty ulegają szybkiemu niszczeniu. Z racji tego, iż były to jej jedyne buty zimowe, postanowiła z reklamacją udać dopiero na wiosnę. W reklamacji, którą złożyła w marcu, zawarła stwierdzenie, iż pierwsze oznaki wadliwości spostrzegła już w grudniu. W takiej sytuacji sprzedawca będzie miał pełne prawo odrzucić reklamację.
Zobacz serwis: Jak sporządzić reklamację
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.)