Czego można żądać przy reklamacji towaru?
REKLAMA
REKLAMA
Reklamacja
Reklamacja jest podstawowym uprawnieniem każdego konsumenta. Przysługuje niezależnie od tego, czy przy zakupie produktu zostanie nam wręczona gwarancja. Uprawnienia do reklamacji wynikają z przepisów ustawy, a sprzedawca nie ma prawa nam ich ograniczać. Gwarancja sama w sobie jest zaś jedynie dodatkowym uprawnieniem.
REKLAMA
REKLAMA
Uprawnienia do reklamacji w przypadku sprzedaży konsumenckiej różnią się od tych, jakie przysługują kupującemu na podstawie rękojmi z umowy sprzedaży. Przypomnijmy, iż w sytuacji gdy kupującym jest konsument, a sprzedawcą przedsiębiorca, wtedy też przepisy o rękojmi będą wyłączone a w ich miejsce wchodzą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
W sytuacji gdy umowa zostaje zawarta między dwoma prywatnymi osobami , wtedy też zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi. Jeżeli kupującym jest konsument, a sprzedawcą przedsiębiorca, wtedy też taka sprzedaż będzie konsumenta, a zastosowanie będą miały, zamiast kodeksowej rękojmi, przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Zobacz serwis: Reklamacje
Żądania konsumenta
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tejże ustawy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo nieodpłatną wymianę.
Jak zatem wynika z powołanego przepisy udając się do sprzedawcy z reklamacją pierwszy raz możemy domagać się jedynie naprawy albo wymiany. Wybór przy tym należy do nas. Jeżeli nie interesuje nas naprawa, możemy zażądać wymiany. Wybór ten jest wiążący dla sprzedawcy i powinien uczynić zadość naszemu żądaniu.
Zobacz: Gdzie reklamować zepsutą komórkę?
W pierwszej reklamacji nie ma jednak możliwości żądania zwrotu pieniędzy. Odstąpienie od umowy po którym może nastąpić owy zwrot pieniędzy jest możliwe jedynie wtedy, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, jak również wtedy, gdy sprzedawca nie uczynił zadość roszczeniu kupującego w odpowiednim czasie, albo gdyby wymiana narażała konsumenta na znaczne niedogodności.
Konsumentowi może w reklamacji domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie ma prawa domagać się od razu przy pierwszej reklamacji zwrotu pieniędzy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat