Co warto wiedzieć, zanim złożysz reklamację?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawa reklamacji
Jak zostało to już stwierdzone w sytuacji, gdy na sprzedawany towar otrzymujemy gwarancję, będziemy dysponować dwoma podstawami prawnymi do reklamacji.
REKLAMA
Patrz: Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? – cz. 3
Gwarancja nie oznacza bowiem, że bez niej reklamacja nie jest możliwa. Zawsze w przypadku towarów podlegających sprzedaży konsumenckiej istnieje możliwość skorzystania z uprawnień, jakie przewiduje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
REKLAMA
To ważna informacja dla konsumenta. Jeszcze ważniejsza jest taka, iż bardzo często gwarancja jest wyborem dla konsumenta dużo gorszym, niż ustawa. Zwolennicy spiskowych teorii mogliby nawet pokusić się o stwierdzenie, że po to właśnie gwarancja jest udzielana, by ograniczyć surowe wymogi, jakim sprzedawcy podlegają z ustawy. Dlaczego?
Otóż uprawnienia ustawowe są niezmienne. Żadne porozumienie umowne między sprzedawcą a kupującym nie może wyłączyć postanowień ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. A ta stanowi m.in. że sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź na reklamację (inaczej reklamacja jest uznana za uwzględnioną), a przy roszczeniach reklamacyjnych kupujący może domagać się albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany (wybór ten należy do konsumenta i jest dla sprzedawcy wiążący).
Zobacz serwis: Reklamacje
Co innego gwarancja, której uprawnienia mogą być modyfikowane. W jej tekście gwarant może zastrzec np., że przy reklamacji konsument może domagać się tylko naprawy, bez prawa do wymiany. Oprócz tego gwarancja może odsuwać moment, w którym konsument będzie mógł odstąpić od umowy. Zgodnie z ustawą odstąpienie jest możliwe już po pierwszej nieudanej naprawie lub wymianie. Tymczasem gwarancja może taką możliwość przewidywać np. po kilku nieudanych naprawach.
Data złożenia reklamacji
Kolejną istotną kwestią, która została wspomniana wyżej jest kwestia odpowiedź na reklamację. Otóż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca powinien ustosunkować się do reklamacji w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Jeżeli tego nie uczyni w tym terminie, reklamacja zostanie uznana za uwzględnioną. Z tego też powodu istotne jest, by w samej reklamacji, jak również na jej kopii, która powinniśmy zachować dla siebie, oznaczyć datę zgłoszenia.
W terminie 14-dniowym nie chodzi o 14 dni roboczych, lecz 14 dni w sposób w jaki oblicza się terminy wedle Kodeksu cywilnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat