Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 1
REKLAMA
REKLAMA
Czy mam prawo do reklamacji?
Czy mam prawo do reklamacji? To jedno z częstszych pytań, które zadają konsumenci. Najczęstsze wątpliwości wywołuje zakup towaru z przeceny, przez internet, czy też używanego. Czasami to wina sprzedawców, którzy błędnie informują konsumentów, czasami to „miejska legenda”, która niestety często pokutuje pośród konsumentów.
REKLAMA
Dla tych, którzy jeszcze mają wątpliwości, powinni się ich ostatecznie pozbyć teraz. Zakup towaru w ramach sprzedaży konsumenckiej (gdzie sprzedawca jest przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem) oznacza, że można skorzystać z uprawnień reklamacyjnych. Niezależnie od tego, czy towar kupujemy na przecenie, przez internet, czy też towar używany. Zawsze wtedy możemy korzystać z praw, jakie gwarantuje nam ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wśród nich będzie reklamacja.
Zobacz cały cykl WieszJaka: Co musisz wiedzieć o reklamacji?
REKLAMA
Często dla konsumenta mylące może być utożsamienie reklamacji z gwarancją. Zwłaszcza w przypadku towarów nabywanych na przecenach, sprzedawcy informują, iż towar nie jest na gwarancji. Należy jednak pamiętać, że gwarancja to nie jedyny źródło uprawnień do złożenia reklamacji. Co więcej, nie jest to źródło główne.
Sama gwarancja jest bowiem umownym zobowiązaniem gwaranta (sprzedawcy, czy producenta). Nie wyłącza ona jednak uprawnień reklamacyjnych, jakie posiadamy na podstawie w/wym. ustawy. Jeżeli zatem sprzedawca informuje nas, że „towar nie jest na gwarancji” będzie miał na myśli jedynie gwarancję, a nie uprawnienia ustawowe. Tych drugich nie może bowiem wyłączyć w żadnym wypadku.
Zobacz serwis: Reklamacje
Ile trwają uprawnienia z ustawy?
Skoro już wyjaśniliśmy tę podstawową kwestię, warto teraz przedstawić uprawnienia konsumenta, jakie otrzymujemy na mocy ustawy.
REKLAMA
Prawa jakie gwarantuje konsumentowi ustawa trwają przez określony czas, który rozpoczyna się wraz z wydaniem towaru. Zgodnie z art. 10 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Co istotne w sytuacji, gdy w trakcie tego terminu doszło do wymiany towaru, termin ten biegnie od nowa.
Fakt, iż uprawnienia trwają 2 lata, nie oznacza jednak, że równo z upływem dwóch lat nie będziemy mogli dokonać reklamacji. Jak wynika bowiem z art. 9 tej samej ustawy konsument reklamację powinien zgłosić w terminie 2 miesięcy od jej stwierdzenia. Można więc wyobrazić sobie sytuację, iż stwierdzenie niezgodności towaru z umową zostało stwierdzone tuż przed upływem 2 lat. Reklamacja może być zatem wniesiona do dwóch miesięcy później.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat