Gdzie reklamować zepsutą komórkę?

Adrian Prusik
rozwiń więcej
Podstawą do reklamacji telefonu komórkowego jest nie tylko gwarancja, lecz także przepisy prawa konsumenckiego.
Domaganie się od abonenta, reklamującego zepsutą komórkę, gwarancji jest niezgodne z prawem. Konsumenci mogą skorzystać także z uprawnień, jakie dają im przepisy konsumenckie.

Reklamację zepsutego telefonu komórkowego przyjmujemy do rozpatrzenia tylko na podstawie gwarancji – z takim zastrzeżeniem często spotykają się klienci operatorów telefonicznych. Prawda jest jednak taka, że reklamacji nie tylko nie potrzebujemy, ale najczęściej jest ona dla nas nieopłacalna.

Prawo do reklamacji

Zawierając umowę z operatorem najczęściej bierzemy również nowy telefon. Przekładając jednak to na język prawa mamy w takiej sytuacji do czynienia z dwiema umowami, a „branie” przez nas nowego telefonu oznacza ni mniej, ni więcej tylko zawarcie umowy sprzedaży, która towarzyszy zawieranej umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Tym samym w ramach tych czynności stajemy się podmiotami praw i obowiązków nie tylko umowy o świadczenie usług , ale także umowy sprzedaży telefonu. Z racji tego, że taka sprzedaż następuje w ramach prowadzonej przez operatorów działalności, to w przypadku osób fizycznych będzie to sprzedaż konsumencka.

To oznacza, że do zakupu telefonu będą miały zastosowanie przepisy prawa konsumenckiej, a zwłaszcza ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jednym z podstawowych uprawnień, jakie z niej wynikają jest prawo do reklamacji.

Zobacz serwis: Reklamacje

Czy tylko gwarancja?

Twierdzenia, które można usłyszeć w większości punktów obsługi abonentów, jakoby reklamacja telefony była możliwa tylko na podstawie gwarancji nie mają jednak pokrycia w prawie. Gwarancja konsumencka ma bowiem to do siebie, że jest jedynie dodatkowym uprawnieniem, jakie otrzymuje konsument. To przeważnie zobowiązanie producenta do określonych świadczeń względem konsumenta.

Gwarancja jest tylko dodatkowym uprawnieniem konsumenta i nie zastępuje uprawnień, jakie wynikają z ustawy.

Fakt, że dostaliśmy telefon na gwarancji nie oznacza, że wyłączeniu ulegają nasze prawa wynikające z ustawy. Tym samym reklamacja wcale nie wymaga przedstawienia ważnej gwarancji, a wystarczy w piśmie reklamacyjnym wskazać jako podstawę prawną ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zgodnie z nią uprawnienia do reklamacji trwają 2 lata od wydania towaru, a w przypadku zaistnienia wad konsument będzie mógł zażądać bezpłatnej naprawy lub wymiany telefonu.

Zgodnie z uprawnieniami ustawowymi konsument może żądać albo naprawy albo wymiany telefonu.

Gwarancja jest mniej korzystna?

Wybór między gwarancją a ustawą leży w gestii konsumenta. Najczęściej jednak o wiele korzystniejsza będzie dla nas ustawa. Powód jest jak zwykle banalny. Uprawnienia konsumenckie, jakie wynikają z ustawy, nie mogą być przez sprzedawcę modyfikowane. W przypadku gwarancji już tak.

Zobacz: Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Może to powodować, że przepisy gwarancji będą dla nas mniej korzystne.

Na podstawie ustawy konsument może domagać się bezpłatnej naprawy albo wymiany. To on decyduje, z którego roszczenia skorzystać. Samo odstąpienie od umowy może nastąpić już po jednej nieudanej naprawie. Tych uprawnień sprzedawca nie może wyłączyć ani zmodyfikować. Z drugiej strony w gwarancji producent może zastrzec, że konsument może domagać się tylko bezpłatnej naprawy, a odstąpienie od umowy będzie możliwe dopiero po trzech nieudanych naprawach.

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...