Gdzie reklamować zepsutą komórkę?

Adrian Prusik
rozwiń więcej
Podstawą do reklamacji telefonu komórkowego jest nie tylko gwarancja, lecz także przepisy prawa konsumenckiego.
Domaganie się od abonenta, reklamującego zepsutą komórkę, gwarancji jest niezgodne z prawem. Konsumenci mogą skorzystać także z uprawnień, jakie dają im przepisy konsumenckie.

Reklamację zepsutego telefonu komórkowego przyjmujemy do rozpatrzenia tylko na podstawie gwarancji – z takim zastrzeżeniem często spotykają się klienci operatorów telefonicznych. Prawda jest jednak taka, że reklamacji nie tylko nie potrzebujemy, ale najczęściej jest ona dla nas nieopłacalna.

Prawo do reklamacji

Zawierając umowę z operatorem najczęściej bierzemy również nowy telefon. Przekładając jednak to na język prawa mamy w takiej sytuacji do czynienia z dwiema umowami, a „branie” przez nas nowego telefonu oznacza ni mniej, ni więcej tylko zawarcie umowy sprzedaży, która towarzyszy zawieranej umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Tym samym w ramach tych czynności stajemy się podmiotami praw i obowiązków nie tylko umowy o świadczenie usług , ale także umowy sprzedaży telefonu. Z racji tego, że taka sprzedaż następuje w ramach prowadzonej przez operatorów działalności, to w przypadku osób fizycznych będzie to sprzedaż konsumencka.

To oznacza, że do zakupu telefonu będą miały zastosowanie przepisy prawa konsumenckiej, a zwłaszcza ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jednym z podstawowych uprawnień, jakie z niej wynikają jest prawo do reklamacji.

Zobacz serwis: Reklamacje

Czy tylko gwarancja?

Twierdzenia, które można usłyszeć w większości punktów obsługi abonentów, jakoby reklamacja telefony była możliwa tylko na podstawie gwarancji nie mają jednak pokrycia w prawie. Gwarancja konsumencka ma bowiem to do siebie, że jest jedynie dodatkowym uprawnieniem, jakie otrzymuje konsument. To przeważnie zobowiązanie producenta do określonych świadczeń względem konsumenta.

Gwarancja jest tylko dodatkowym uprawnieniem konsumenta i nie zastępuje uprawnień, jakie wynikają z ustawy.

Fakt, że dostaliśmy telefon na gwarancji nie oznacza, że wyłączeniu ulegają nasze prawa wynikające z ustawy. Tym samym reklamacja wcale nie wymaga przedstawienia ważnej gwarancji, a wystarczy w piśmie reklamacyjnym wskazać jako podstawę prawną ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zgodnie z nią uprawnienia do reklamacji trwają 2 lata od wydania towaru, a w przypadku zaistnienia wad konsument będzie mógł zażądać bezpłatnej naprawy lub wymiany telefonu.

Zgodnie z uprawnieniami ustawowymi konsument może żądać albo naprawy albo wymiany telefonu.

Gwarancja jest mniej korzystna?

Wybór między gwarancją a ustawą leży w gestii konsumenta. Najczęściej jednak o wiele korzystniejsza będzie dla nas ustawa. Powód jest jak zwykle banalny. Uprawnienia konsumenckie, jakie wynikają z ustawy, nie mogą być przez sprzedawcę modyfikowane. W przypadku gwarancji już tak.

Zobacz: Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Może to powodować, że przepisy gwarancji będą dla nas mniej korzystne.

Na podstawie ustawy konsument może domagać się bezpłatnej naprawy albo wymiany. To on decyduje, z którego roszczenia skorzystać. Samo odstąpienie od umowy może nastąpić już po jednej nieudanej naprawie. Tych uprawnień sprzedawca nie może wyłączyć ani zmodyfikować. Z drugiej strony w gwarancji producent może zastrzec, że konsument może domagać się tylko bezpłatnej naprawy, a odstąpienie od umowy będzie możliwe dopiero po trzech nieudanych naprawach.

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...