Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?
REKLAMA
REKLAMA
Gwarancja
REKLAMA
Jeżeli konsument składa reklamację, która wiązać się będzie z koniecznością transportu towaru, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy postanowienia dokumentu gwarancyjnego przewidują jakieś rozwiązanie w tej kwestii. Jeżeli w karcie gwarancyjnej znajdują się postanowienia dotyczące kosztów demontażu i transportu, to najczęściej obciążają one kupującego.
Zobacz: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy
Uprawnienia z ustawy
Jeśli brak jest postanowień gwarancji w kwestii dostawy uszkodzonych towarów, konsument może dochodzić swoich uprawnień na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. Zgodnie z przepisami, jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może zażądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany w celu doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
W związku z tym, iż wymiana i naprawa jest nieodpłatna, to koszty dostarczenia sprzętu do sklepu obciążają sprzedawcę.
Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu innych kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Z brzmienia przepisu, który mówi o zwrocie kosztów, można jednak wywnioskować, że konsument powinien najpierw je ponieść. Jeżeli reklamacja okaże się zasadna, sprzedający ma obowiązek zwrócić te koszty konsumentowi. Jednak w praktyce niewielu konsumentów korzysta z tego uprawnienia.
Zakazane klauzule umowne
Zdarza się, że przedsiębiorcy próbują ograniczyć swoją odpowiedzialność za wady towaru. Jednym z postanowień wyłączających ich obowiązki jest zamieszczana we wzorcach umów klauzula przewidująca, że sprzedawca nie ponosi kosztów transportu i demontażu rzeczy w przypadku reklamacji. Postanowienia tego typu zostały uznane za niedozwolone klauzule umowne i nie są skuteczne wobec konsumentów.
Zobacz: Katalog niedozwolonych klauzul umownych
Odstąpienie od umowy
Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy konsument korzysta z prawa odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i jest to związane z koniecznością odesłania zakupu, to obowiązek poniesienia kosztu przesyłki w tym wypadku spoczywa na konsumencie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat