Żywność , jako produkt, który również jest przedmiotem sprzedaży konsumenckiej, na równi z innymi podlega reklamacji. Reklamacji mogą podlegać zarówno towary paczkowane, jak również te sprzedawane luzem.
Przy tym reklamacja taka nie musi być dokonana jeszcze tego samego dnia. Zgodnie z przepisami rozporządzenia, które reguluje te kwestie, każdy konsumenta ma na to 3 dni.
Termin na reklamację
Zgodnie z tym rozporządzeniem kupujący traci uprawnienie z tytułu niezgodności towaru z umową, jeżeli nie zawiadomi niezwłocznie o tym sprzedawcę. W każdej sytuacji takie zawiadomienie musi mieć miejsce w terminie do trzech dni od daty otwarcia opakowania w przypadku towarów paczkowanych.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Trzy dni na reklamację ma także konsument, który nabył towar sprzedawany luzem. W tym przypadku termin zaczyna biec od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru.
Zawiadomienie o niezgodności towaru można złożyć do nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości produktu lub terminu jego przydatności do spożycia. Po ich upływie nasze uprawnienia do reklamacji towaru niezgodnego z umową nie będą uwzględnione. Warunek ten nie odnosi się do towarów, które nie posiadają takich terminów.
Niezgodność towaru z umową
Co istotne dla konsumentów, reklamacja żywności odbywa się na tych samych podstawach co reklamacja innych produktów. Podstawa odpowiedzialności sprzedawcy będzie niezgodność towaru z umową.
W takiej sytuacji należy wskazać, iż sam fakt niezgodności należy traktować szeroko. Produkt żywnościowy będzie niezgodny z umową nie tylko w sytuacji, gdy jest zepsuty. Niezgodny będzie również towar, który nie posiada właściwości o których publicznie zapewniał sprzedawca.
Sklep sprzedaje śliwki, reklamując je jako słodkie, co w rzeczywistości nie jest prawdą. Oznacza to niezgodność towaru z umową i może być podstawą reklamacji.
Zobacz również serwis: Reklamacje