To zależy od tego, czy podstawą reklamacji jest ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy, czy też wystawiona przez niego gwarancja. W tym pierwszym przypadku brak jest obowiązku powtórnego składania reklamacji. Przy drugiej sytuacji wszystko zależy od treści dokumentu gwarancyjnego.
Reklamacja z ustawy
Zaistnienie niezgodności towaru z umową daje konsumentowi uprawnienie do określonych żądań względem sprzedawcy. Co istotne konsument nie może od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy. Takie prawa aktywuje się dopiero po nieudanej reklamacji.
Zobacz również serwis: Reklamacje
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej są dwa możliwe żądania: naprawy lub wymiany towaru na nowy. Oba sprzedawca jest zobowiązany spełnić nieodpłatnie.
Konsument nie może żądać zwrotu pieniędzy bez wcześniejszego zażądania naprawy lub wymiany towaru. Wybór konsumenta co do żądania wiąże sprzedawcę.
Jeżeli pomimo naprawy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniu konsumenta, ten może skorzystać z prawo do odstąpienia od umowy lub stosownego obniżenia ceny. Nie jest wymagane wnoszenie ponownej reklamacji.
W przypadku obniżenia ceny powinno ono nastąpić w stosownym rozmiarze do niezgodności towaru z umową. W takiej sytuacji należy więc ocenić, jaki wpływ ma ona na wartość produktu. Wybór pomiędzy odstąpieniem, a obniżeniem ceny należy do konsumenta. Przy tym klient nie może skorzystać z prawa do odstąpienia, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.
Odstąpienie od umowy jest jednostronną czynnością. Powoduje ona po stronie sprzedawcy powstanie roszczenia o zwrot towaru, a po stronie konsumenta roszczenia o zwrot zapłaconej ceny.
Gwarancja
Inaczej wygląda kwestia reklamacji, w przypadku, gdy podstawą jest gwarancja. Wtedy też o tym, czy po nieudanej naprawie towaru niezgodnego z umową konsumentowi będzie przysługiwać prawo odstąpienia od umowy, będzie decydowała treść dokumentu gwarancyjnego.
Gwarancja jest dodatkowym zobowiązaniem względem konsumenta i nie wyłącza odpowiedzialności ustawowej sprzedawcy. Konsument może dokonać wyboru na jakiej podstawie dochodzić roszczeń.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta